Uudistimme ammatinvalintatestimme – kokeile uutta testiä täällä!

Ammattilaisen haastattelu: Liikunnanopettaja

Sallamari Korpela seurasi unelmaansa ja pääsi opiskelemaan liikuntapedagogiikkaa Jyväskylän yliopistoon.

Julkaistu: Heinäkuu 2015

LiikunnanopettajaNimi: Sallamari Korpela

Ikä: 26

Ammatti: Liikunnanopettaja ja terveystiedonopettaja

Koulutus: Liikuntapedagogiikka

Oppilaitos: Jyväskylän yliopisto


Sallamari Korpela seurasi unelmaansa ja pääsi opiskelemaan liikuntapedagogiikkaa Jyväskylän yliopistoon. Valmistumisensa jälkeen hän teki muutaman sijaisuuden ennen kuin nappasi nykyisen työpaikkansa liikunnan- ja terveystiedonopettajana Ammattiopisto Liviassa. Työssään Sallamari nauttii eniten siitä, että pääsee innostamaan nuoria liikkumaan.

Käytännönläheinen pääsykoe

Alan ja ammatin valinta oli Sallamarille helppo päätös. Hän nimittäin päätti jo yläkoulussa haluavansa liikunnanopettajaksi. Yleisesti liikuntapedagogiikkaa on vaikea päästä opiskelemaan, koska hakijoita on paljon ja uusia opiskelijoita valitaan joka vuosi niin pieni määrä. Sallamari kuitenkin onnistui nappaamaan opiskelupaikan heti ensi yrittämällä.

– Liikuntapedagogiikkaan hakee paljon opiskelijoita ja vain 21 naista ja 21 miestä otettiin minun hakuvuotenani sisään. Minulle pääsykoe kuitenkin sopi hyvin, sillä pääpaino oli ulkoa lukemisen sijaan liikuntatesteissä ja opetustuokiossa. Liikuntatieteisiin järjestetään myös valmennuskursseja, mutta itse en sellaiselle osallistunut. Ajattelin, että jos en ensimmäisellä kerralla pääse sisään, niin sitten toisella kerralla menen kurssille – onneksi toista kertaa ei kuitenkaan tullut.

Koulutuksesta Sallamarille jäi päällimmäisenä mieleen liikunnan opiskelijoiden loistava yhteishenki.

– Liikunnalla opiskelu oli mahtavaa! Tunnelma yliopistossa oli huippu, koska kaikille liikunta on tärkeä osa elämää ja kaikki olivat jollakin tavalla samanlaisia. Menoa ja meininkiä riitti niin opinnoissa kuin iltariennoissakin!

Varsinaisista opinnoista mieleenpainuvimpia olivat Sallamarin mielestä ehdottomasti käytännön demot.

– Voiko parempaa koulupäivää toivoa kuin aamulla kehonhuoltoa, päivällä telinevoimistelua ja iltapäivällä laskettelua? Ihan kelpo koulupäivä! Lisäksi ensimmäiset kerrat opettamassa Jyväskylän Norssilla olivat jännittäviä ja opettavaisia kokemuksia.

Monipuolista työtä ja liikunnan iloa

Tällä hetkellä Sallamari työskentelee liikunnan- ja terveystiedonopettajana Ammattiopisto Liviassa, joka on sosiaali- ja terveysalan oppilaitos Turun seudulla. Sallamari pääsi oman alansa töihin jo opintojensa aikana tehdessään sijaisuuksia yläkouluissa ja samaisessa Ammattiopisto Liviassa.

– Valmistuttuani olin pari kuukautta Ammattiopisto Liviassa opettajana ja sen jälkeen syyslukukauden Turun Normaalikoulussa yläkoulun tyttöjen liikunnan ja terveystiedon opettajan sijaisena. Sitten sain nykyisen pestini.

Sallamarin nykyisessä työssä jokainen päivä on erilainen. Työpäiviin sisältyy kuitenkin useimmiten liikunnan ja terveystiedon opetusta.

– Aamupäivät menevät useimmiten koululla opettaessa ja iltapäivät liikunnan parissa. Koska koulullamme ei ole liikuntasalia, pyrin pitämään mahdollisimman paljon tunteja ulkona. Lisäksi käytämme ahkerasti Kaarinan Kilosport -liikuntakeskusta sekä Vaparin liikuntatiloja, joista löytyvät muun muassa kuntosali sekä loistavat välineet lasten liikunnan opettamiseen.

Työnsä parhaaksi puoleksi Sallamari mainitsee sen, että pääsee innostamaan nuoria liikkumaan ja elämään terveellisesti.

– Liikuntatunnilla parasta on, kun kuuluu naurua ja huomaa, että opiskelijat nauttivat liikunnasta.

Lisäksi Sallamari pitää työnsä monipuolisuudesta: jokainen työpäivä on erilainen ja joka päivä hän oppii jotakin uutta. Perinteisen liikunnan lisäksi hän pääsee opettamaan tuleville lähihoitajille muun muassa ikääntyvien liikuntaa, lasten motorisia taitoja ja seikkailukasvatusta, mistä hän nauttii suuresti.

Työssä on myös haastavat puolensa. Sallamari kokee, että hänellä on oppilaitaan kohtaan monia erilaisia rooleja.

– Haastavinta nuorelle opettajalle on yrittää toimia opettajan roolin lisäksi samalla myös lääkärinä, psykologina ja äitinä. Pelkkä taito opettaa ei tällä alalla riitä.

Liikunnanopettajan työssä tarvitaan Sallamarin mukaan hyviä vuorovaikutustaitoja ja jämäkkyyttä.

– Plussaa on tietysti myös oma energisyys ja into – ne tarttuvat oppilaisiin!

Ei vain huippu-urheilijoille

Tällä hetkellä Sallamari on tyytyväinen työhönsä eikä suunnittele muita opintoja tai muuta jatkokoulutusta. Työ itsessään opettaa hänelle uutta jatkuvasti.

– Tällä hetkellä minulle riittävät yksittäiset koulutukset ja liikunnanopettaja-päivät. Työni ammattiopistossa on hyvin monipuolista ja opin siksi koko ajan paljon lisää. Tällä hetkellä esimerkiksi harjoittelen arvioimaan lähihoitajien ammattiosaamisen näyttöjä Luova lähihoitaja -kokonaisuudessa. Käytännössä kouluttaudun koko ajan opiston sisällä, joten muu jatkokoulutus ei vielä houkuttele.

Muille liikunnanopettajan ammatista haaveileville Sallamari haluaa vinkata, että opinnot eivät vaadi huippu-urheilijan taustaa.

– Kannattaa rohkeasti mennä pääsykokeisiin ja sitä kautta toteuttamaan unelmaansa. Liikuntalaisista suurin osa on tavallisia nuoria, jotka tykkäävät liikkua ja haluavat kannustaa myös muita liikunnalliseen elämäntapaan – huippu-urheilija ei todellakaan tarvitse olla!

Tutustu liikunnan koulutuksiin

Tutustu myös muiden ammattilaisten haastatteluihin


Mainokset