Ammattilaisen haastattelu: Visualisti

Iida Alkio, 22, opiskeli markkinointiviestinnän ammattitutkinnon Raision seudun koulutuskuntayhtymän Rasekon aikuisopistossa ja työskentelee visualistina.

Julkaistu: Tammikuu 2016

Nimi: Iida Alkio

Ikä: 22

Ammatti:  Visualisti

Koulutus: Markkinointiviestinnän ammattitutkinto, visuaalinen markkinoija

Oppilaitos: Rasekon aikuisopisto Timali


Iida Alkio, 22, opiskeli markkinointiviestinnän ammattitutkinnon Raision seudun koulutuskuntayhtymän Rasekon aikuisopistossa. Koulutus visuaaliseksi markkinoijaksi ja somistajaksi oli vuoden mitttainen. Tällä hetkellä Iida työskentelee vaatekauppa Gina Tricotissa visualistina.

Vuoden mittaisesta koulutuksesta alkuun

Lukion jälkeen Iidalla ei ollut tarkkoja tulevaisuudensuunnitelmia, mutta into visuaalista suunnittelua kohtaan syttyi nopeasti.

– Lukion jälkeen kiinnostuin visuaalisesta markkinoinnista. Olin työskennellyt jo jonkin aikaa vaatekaupassa ja nähnyt visualistin arkea läheltä, joten innostuin itsekin työstä. Kun lukio oli päättynyt ja oli aika miettiä seuraavaa askelta, kuulin Rasekon visuaalisen markkinointiviestinnän ammattitutkinnosta ja ajattelin, että mikä ettei. Koulutusta järjestetään suhteellisen harvassa paikassa, ja Rasekon aikuisopisto sattui olemaan lähellä kotipaikkakuntaani, joten oppilaitosvalinta oli selkeä.

Kouluun Iida haki vuoden 2013 keväällä ja opiskelut alkoivat saman vuoden syksynä. Koulupäiviä Iida kuvailee monipuolisiksi: päivät sisälsivät vaihtelevasti eri oppiaineita markkinoinnista, messuosastojen suunnittelusta, tekstauksesta, graafisesta suunnittelusta ja näyteikkunoiden rakentamisesta aina liikuntaan asti. Opintoihin sisältyi lisäksi kaksi harjoittelujaksoa – täydellinen kombo teoriaa ja käytäntöä siis!

– Parhaiten mieleeni on jäänyt Valon Aika -konsertin somistamisprojekti yhdessä opiskelijakavereideni kanssa. Pidin myös graafisen suunnittelun tunneista, koska siellä pääsin käyttämään eniten omaa luovuuttaani – aionkin ehdottomasti vielä syventää taitojani graafisen suunnittelun parissa!

Koulu avasi ovet työpaikassa erikoistumiseen

– Jatkoin töitäni vaatekaupan myyjänä opintojen alettua, ja pian opintojen lopettamisen jälkeen meillä vapautui Myllyn Gina Tricotissa visualistin paikka. Sain työpaikan ja pääsin toteuttamaan itseäni onnekkaasti heti oman alan hommissa.

Iidan työpäivään visualistina kuuluu myymälän ulkonäön suunnittelua ja visuaalisen ilmeen rakentamista. Visuaalista silmää ja taitoa vaativaa työtä riittää lähes päivittäin, koska tuotteiden vaihtuvuus on suuri.

– Pidän huolta, että myymälän visuaalinen taso pysyy yllä. Asiakkaiden tulee saada visuaalisia elämyksiä tuotteista. Toisinaan tämä tarkoittaa jokapäiväistä työtä myymälän ulkonäön rakentamisen parissa – uusia tuotteita tulee joka päivä. Lisäksi suunnittelen ja rakennan parin viikon välein myymälämme näyteikkunaa.

Monipuolisten työpäivien lisäksi Iida arvostaa työn vaatimaa luovuutta.

– Parasta työssäni on se, että pääsen käyttämään omaa luovuuttani ja keksimään hyviä visuaalisia ratkaisuja. Esimerkiksi uuden osaston suunnittelu ja rakentaminen on todella palkitsevaa, kun pääsee jälkikäteen ihailemaan omaa kädenjälkeään.

Rohkeasti kokeilemaan kiinnostavia asioita

Iidan mukaan visualistilta vaaditaan pientä luovuutta, hyvää visuaalista silmää ja intoa suunnittelua kohtaan.

– Muut taidot oppii tekemällä. Jos omaa kiinnostusta visuaalista markkinointia kohtaan, kannattaa lähteä etsimään sitä omaa juttuaan eri vaihtoehtojen joukosta. Vuoden mittainen ammattitutkinto on tähän tarkoitukseen juuri passeli.

Iida suosittelisi markkinointiviestinnän ammattitutkintoa myös muille.

– Suosittelisin koulutusta ehdottomasti. Vaatekaupassa työskentely on vain yksi monista visualistin tai somistajan työvaihtoehdoista. Itse ajattelin vielä syventää osaamistani visuaalisen markkinoinnin eri aloilla, mutta tästä sai loistavan kickstartin ja pääsi mielenkiintoisiin hommiin!

Tutustu markkinoinnin koulutuksiin

Tutustu myös muiden ammattilaisten haastatteluihin


Mainokset