Kaupallinen ala

Kaupallisella alalla myydään ja markkinoidaan tuotteita ja palveluja asiakkaille. Tutustu kaupallisen alan työhön, työllisyyteen ja siihen, mitä alalle haluavan kannattaa opiskella!

Kaupallinen ala

Kaupallinen ala

Työn kuvaus

Kaupallisella alalla myydään tuotteita ja palveluja asiakkaille. Tuotteet vaihtelevat liikkeestä riippuen päivittäistavaroista kuten elintarvikkeista vaatteisiin, kodinkoneisiin, koruihin ja autoihin. Myynnin lisäksi kaupallinen ala työllistää myös ostojen ja hankintojen parissa sekä mainonnan ja markkinoinnin tehtävissä ja kiinteistöjen myynnissä.

Kaupan alan työ on asiakaspalvelutyötä, jossa korostuvat vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Myyntityössä tarvitaan myytävien tuotteiden tai palveluiden hyvää tuntemusta sekä yhä useammin myös kielitaitoa. Myymälöissä ja liikkeissä tehtävän työn lisäksi myyntiä tehdään myös esimerkiksi toreilla ja verkkokaupoissa sekä postimyynnin ja puhelinmyynnin kautta.

Mainos- ja markkinointityö työllistää mm. mainostoimistoissa sekä yritysten omilla markkinointiosastoilla. Työ on luovuutta ja projektinhallintataitoja edellyttävää asiakastyötä. Kiinteistöjen myynti ja välitys työllistää kiinteistönvälitysyrityksissä. Myyntikohteiden hankintaa ja esittelyjä tehdään sekä toimistossa että myyntikohteissa.

Työllisyystilanne

Kaupan ala on elinkeinoelämän toimialoista suurin työllistäjä, joka työllistää noin 284 000 henkilöä (v. 2017).  Kaupan ala työllistää paljon osa-aikaisia työntekijöitä kuten esimerkiksi opiskelijoita. Kaupan alan rooli työllistäjänä kasvaa tulevaisuudessa entisestään, sillä alalle ennakoidaan avautuvan eniten työpaikkoja maamme toimialoista vuoteen 2020 mennessä.

Kiinteistönvälitysala työllistää noin 5 000 henkilöä (v. 2017). Kiinteistönvälitysalan työllisyys riippuu asuntokauppojen määristä, joihin vaikuttavat mm. talouden suhdannevaihtelut, kuluttajien ostovoima, luottamus talouteen ja korkotaso. Työllistymistä edesauttavat koulutus ja ammattitaito. Kysyttyjä ovat erityisesti ammattilaiset, joilla on LKV-pätevyys.

Markkinointiviestintä työllistää arviolta noin 3 000 henkilöä mainostoimistoissa, mediatoimistoissa, viestintätoimistoissa, digitoimistoissa ja tapahtumatoimistoissa (v. 2017). Suurimmissa yrityksissä työskentelee useita kymmeniä ammattilaisia, mutta alalla toimii paljon myös muutaman hengen yrityksiä. Työpaikat ovat pääosin pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa. 

Missä voi opiskella?

Kaupan alan koulutusta on tarjolla kaikilla koulutustasoilla toisen asteen ammatillisista opinnoista korkeakoulutasolle. Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi opiskella esimerkiksi liiketalouden, audiovisuaalisen viestinnän, kuvallisen ilmaisun ja painoviestinnän perustutkinnon.

Perustutkinnon voi suorittaa myös näyttötutkintona, joka on erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa. Näyttötutkintoina voidaan suorittaa myös monia alan ammatti- ja erikoisammattitutkintoja. Lisäksi oppisopimuskoulutus tarjoaa väylän kouluttautua alalle. Kiinteistönvälitysalan tutkintoja voi opiskella monissa yksityisissä oppilaitoksissa.

Kaupallisella alalla työskentelevillä voi olla myös jokin yrityksen toimialaan liittyvä koulutus sekä kaupallisen alan opintoja. Esimerkiksi elektroniikka-alan yrityksen myyntipäälliköllä voi olla insinöörin tutkinto, jonka lisäksi hän on hankkinut myyntityön koulutusta.

Ammattikorkeakouluissa kaupalliselle alalle haluava voi opiskella esimerkiksi liiketalouttaviestintää tai muotoiluaYliopistoissa kaupalliselle alalle suuntaava voi opiskella kauppatieteitä tai viestintää. Oppiaineiden nimet, opintojen painotukset ja tutkintonimikkeet vaihtelevat oppilaitoksesta riippuen. Taideteollisella alalla kaupalliselle uralle valmistavat esimerkiksi audiovisuaalisen mediakulttuurin ja graafisen suunnittelun opiskelu. 

» Tutustu kaupallisen alan koulutuksiin
» Lue lisää muista ammattialoista

Lähteet: Ammattinetti.fi


Mainokset