Ammattilaisen haastattelu: Viittomakielen ohjaaja

Janniina Miettinen oli jo pikkutyttönä kiinnostunut viittomakielestä ja yritti opetella viittomia sanakirjasta. Lopulta hän päätyi opiskelemaan alaa Pohjois-Savon Opistoon.

Kuukauden ammatti - Viittomakielen ohjaaja

Nimi: Janniina Miettinen

Ikä:19

Koulutus: Viittomakielisen ohjauksen perustutkinto

Oppilaitos: Pohjois-Savon Opisto


Miten valitsit viittomakielen ohjaajan koulutuksen ja Pohjois-Savon Opiston?

Olin jo pikkutyttönä kiinnostunut viittomakielestä ja yritin opetella viittomia sanakirjasta. Äitini opiskeli viittomakieltä kansalaisopistolla ja hän sitten opetti minulle esimerkiksi sormiaakkosia. Katsoin myös televisiosta viittomakielisiä uutisia ja ajattelin, että vielä jonain päivänä minäkin osaan viittoa. Peruskoulun loppuvaiheessa kun suunnittelin jatko-opintojani, päätin että lähden opiskelemaan viittomakielen ohjaajaksi. En silloin edes tiennyt mitä kaikkea koulutus sisältää, mutta viittomakieli ja sen oppiminen sai minut hakeutumaan koulutukseen. Pohjois-Savon opisto oli minulle oikeastaan itsestään selvä valinta, koska kotipaikkani oli lähellä oppilaitosta.

Minkälainen opiskelupaikka Pohjois-Savon Opisto on?

Pohjois-Savon opisto on pieni ja lämminhenkinen aikuisoppilaitos. Siellä jokainen opiskelija tulee huomioiduksi ja apua ja tukea opiskeluun saa varmasti niin paljon kuin tarvitsee. Ihmiset opistolla ovat iloisia ja rentoja. Uusiin ihmisiin on helppo tutustua ja ilmapiiri on hauska, mikä tekee opiskelustakin hauskempaa!

Kerro koulutuksestasi ja pääsyvaatimuksista.

Viittomakielen ohjaajan koulutus on humanistisen ja kasvatusalan toisen asteen ammatillinen koulutus ja se on laajuudeltaan 120 opintoviikkoa. Koulutus on laaja ja monipuolinen, ja sisältää erilaisia opintoja vauvasta vaariin. Asiakasryhmiä ovat esimerkiksi viittomakieliset, kuulo-, näkö- ja puhevammaiset tai kielihäiriöiset (esim. kehitysvammaiset). Viittomakielen ohjaajan erityisosaamista ovat erilaiset kommunikaatiomenetelmät, joten niitä koulutus sisälsi paljon.

Opiskelu on hyvin käytännönläheistä ja vain harvoin opiskelimme pulpetin ääressä istuen ja kirjasta lukien. Teimme paljon ryhmä- ja paritöitä, näytelmiä, esitelmiä ja pidimme toisillemme erilaisia ohjaustuokioita. Koulutuksesta itselleni jäi hyvin mieleenpainuvana kuurosokeusopinnot, jotka sisälsivät paljon käytännön harjoituksia. Miltä tuntuu esimerkiksi syödä, käydä keilaamassa tai kuntosalilla kuurosokeana, kun kommunikaatio voi olla vain tuntoaistin varassa? Omat kokemukset ovat tärkeitä myöhempää työelämää varten!

Koulutus on peruskoulupohjainen, mutta myös lukion käynyt voi siihen hakeutua. Viittomakielen taitoa ei hakijoilta edellytetä ja suurin osa aloittaakin viittomakielen opiskelun ihan nollasta. Ihmisläheisyys, vastuullisuus ja joustavuus ovat tärkeitä ominaisuuksia, jos haet alalle. Sinun on pystyttävä kohtaamaan avoimesti uusia ja erilaisia ihmisiä.

Miten sait ensimmäisen työpaikkasi?

Huomasin työ- ja elinkeinotoimiston nettisivuilla ilmoituksen, jossa Honkalampisäätiö haki henkilökohtaista avustajaa näkövammaiselle pojalle kouluun. Lähetin hakemuksen ja sain kutsun haastatteluun. Työhaastatteluni jälkeen sain pian puhelun ja minulle kerrottiin, että olin tullut valituksi työhön.

Missä työskentelet tällä hetkellä?

Olen Kuopiossa, edelleen henkilökohtaisena avustajana tälle näkövammaiselle asiakkaalle. Hän opiskelee koulussa, joka valmentaa, kuntouttaa ja ohjaa työhön ja itsenäiseen elämään. Olen hänelle avustajana koulupäivien ajan sekä myös koulupäivien jälkeen vanhempien ollessa vielä töissä.

Ryhmässä, jossa asiakkaani opiskelee, on seitsemän erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa. Koulutus on tarkoitettu peruskoulunsa päättäneille nuorille.

Minkälainen on tavallinen työpäiväsi?

Työaikani on yleensä 7.45–15.45. Aamulla olen koululla asiakastani vastassa, kun hän tulee taksilla. Asiakkaani koulupäivä alkaa normaalisti 8.15 ja päättyy 14.00. Työhöni kuuluu paljon opastamista sekä avustamista ja ohjaamista. Ympäristön kuvailemista sekä sanallista ohjaamista on todella paljon.

Koulupäivän aluksi meillä on aamunavaus, jossa käydään läpi päivämäärä, päivän työjärjestys jne. Asiakkaallani on luokan takana oma ”taulu”, jossa on pistekirjoituksella mm. kalenteri, josta hän voi seurata ajan kulkua samalla tavoin kuin muut opiskelijat. Ohjaan asiakasta laittamaan taululle sen päivän tiedot.

Aamunavauksen jälkeen on usein taukoa ja tauon jälkeen oppitunti. Oppitunnit voivat olla joko luokassa opiskelua, mutta usein teemme esimerkiksi asiointiharjoituksia ruokakaupassa, laitamme ruokaa tai käymme erilaisissa tapahtumissa. Uuteen paikkaan mentäessä ja tutustuessa ympäristön kuvailemisen tärkeys korostuu (millainen tila on kyseessä, ketä on paikalla ja niin edelleen). Oppitunnin jälkeen on ruokailu, jossa avustan ja ohjaan asiakastani hänen tarpeidensa mukaan.

Iltapäivällä on vielä oppitunti, jonka jälkeen koulu päättyy ja lähden asiakkaani kanssa taksilla hänen kotiinsa, jossa olen iltapäivän hänen kanssaan. Usein pelaamme, katsomme elokuvia tai luemme kirjaa.

Mikä on parasta työssäsi?

Parasta on se, että saan työskennellä joka päivä ihanien ja erilaisten ihmisten kanssa. Näen joka päivä aurinkoisia ja täynnä elämää olevia nuoria aikuisia, joilta voin päivittäin oppia uusia asioita.

Mikä on haastavinta?

Ajoittain koen työssäni haastavana asiakkaani tarpeen jatkuvaan läsnäoloon sekä ”valvontaan”.  Minun täytyy olla koko ajan valppaana ja välillä silmät on oltava selässäkin.

Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Työsopimukseni on meneillään olevan lukuvuoden mittainen ja mahdollisesti jatkuu vielä seuraavana lukuvuonna. Minulla olisi opiskelupaikka odottamassa ensi syksylle sosionomikoulutukseen, jota lykkäsin vuodella saatuani henkilökohtaisen avustajan työn. Luultavasti kuitenkin jatkan vielä toisen vuoden tässä samassa paikassa, missä nyt olen töissä. Myöhemmässä vaiheessa aion kuitenkin melko varmasti vielä opiskella lisää. Haluan kuitenkin saada nyt uusia ja erilaisia kokemuksia työelämästä, kun siihen on annettu mahdollisuus. Nyt aion nauttia täysillä jokaisesta päivästä nykyisessä työssäni ja katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Minkälaisia vinkkejä antaisit viittomakielen ohjaajan ammatista kiinnostuneille?

Viittomakielen ohjaajana voit työskennellä niin erilaisissa työpaikoissa lähes laidasta laitaan, joten ole avoin ja lähde rohkeasti kokeilemaan uusia asioita. Koulutukseni ja työni kautta olen itse saanut todella paljon uusia kokemuksia ja se on avannut minulle silmät niin moneen uuteen, erilaiseen maailmaan!

Selaa viittomakielen koulutuksia

Tutustu myös muiden ammattilaisten haastatteluihin


Mainokset