Julkaistu syyskuussa 2012
Nimi: Mia Hiekkamäki
Oppilaitos: HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
Koulutusohjelma: Myyntityö (Tradenomi)
Monettako vuotta opiskelet Myyntityön koulutusohjelmassa?
Syksyllä 2013 aloitin kolmannen vuoden opintoni HAAGA-HELIAssa. Koulutusohjelman kesto on kokonaisuudessaan 3,5 vuotta.
Milloin kiinnostuit alasta?
Kiinnostukseni alaa kohtaan heräsi sattumalta työn kautta. Työskentely asiakaspalvelutehtävissä herätti innostukseni hakeutua alalla entistä pidemmälle ja vaativampiin työtehtäviin.
Miksi valitsit juuri HAAGA-HELIAn?
Myyntityön koulutusohjelma on suhteellisen uusi moniin muihin koulutusohjelmiin verrattuna enkä itsekään ollut tiennyt ohjelmasta ennen kuin aloin etsiä tietoa koulutusmahdollisuuksista. Myyntityön koulutusohjelmassa opiskelemalla pystyy mielestäni erottautumaan hyvin työmarkkinoilla.
Millaista opiskelu HAAGA-HELIAssa on?
Opiskelu HAAGA-HELIAssa on lähellä todellisuutta yritysmaailmassa, sillä yritysyhteistyötä on paljon, mikä näkyy erityisesti tässä omassa myynnin koulutusohjelmassani.
Hyviä esimerkkejä vahvoista työelämäkontakteista on ollut esimerkiksi ratkaisumyynnin kurssin tehtävät, jotka olivat todellisia toimeksiantoja yrityksiltä. Pääsimme muun muassa tuotteistamaan uutta palvelua ja luomaan oikeita tiimimyyntitilanteita.
Myynnin koulutusohjelmaan kuuluu kolme harjoittelujaksoa, joista ensimmäisessä keskitytään asiakaspalveluun. Toinen harjoittelu on puolestaan puhelintyöharjoittelu. Kolmas harjoittelu on ratkaisumyynnin harjoittelu, jossa keskitytään B2B-myyntiin. Olen itse tällä hetkellä suorittamassa toista harjoittelujaksoani opintojen ohella.
Mikä on ollut antoisinta koulutuksessasi?
Loistavat kontaktit yrityksiin. Niiden lisäksi haluan mainita myös erityisesti Best Seller Competitionin, joka on HAAGA-HELIAn ja Turun ammattikorkeakoulun myyntikoulutusohjelmien yhteistyössä järjestämä vuosittainen myyntikilpailu. Uutena yhteistyökumppanina, mukaan on nyt myös tullut Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Onko jotain, mikä olisi mielestäsi haastavinta?
Opiskeluun tuo tietenkin oman haastavuutensa eri aikataulujen sovittaminen yhteen. Välillä huomaan, että monet työt ovat kasaantuneet päällekkäin. Samanlaisia haasteita tulee tietenkin vastaan myös oikeassa työelämässä, joten tällä tavalla opinnot kartuttavat myös salakavalasti jatkuvasti työelämässä vaadittavia tärkeitä taitoja.
Millainen tavallinen opiskelupäiväsi on?
Päivät eivät ole keskenään samanlaisia. Keskustelu on tavallisesti tunneilla aina vilkasta ja teemme paljon monipuolisia tehtäviä. Myyntityön koulutusohjelman opiskelijat ovat aktiivista ja puheliasta porukkaa, eli tunneilla ei koskaan istuta vain hiljaa ja kuunnella yksin puhuvaa luennoitsijaa.Onko koulutus vastannut odotuksiasi?
Koulutusohjelma on vastannut odotuksiani ja ylittänyt ne. Loistava opiskeluporukka, innostavat opettajat ja aktiivinen yritysyhteistyö ovat olleet erityisen positiivinen yllätys.
Millaisia mahdollisuuksia koulutus tarjoaa työelämää varten?
Myyntityön koulutusohjelmasta saa omasta mielestäni loistavat mahdollisuudet työelämään. Tällä hetkellä koulutusohjelmamme työllistymisprosentti on täysi sata. Työelämän sijoittumismahdollisuudet ovat erittäin laajat. Parasta on se, että myyjiä tarvitaan aina.
Omien kiinnostusten lisäksi koulutusohjelma tarjoaa jo itsessään valmiita väyliä työllistyä vahvan yritysyhteistyön kautta. Koulutusohjelmasta valmistuttuaan on mahdollisuus työllistyä esimerkiksi erilaisiin ratkaisumyynnin tehtäviin, esimiestehtäviin ja asiantuntijatehtäviin.
Millaisia suunnitelmia sinulla itselläsi on?
Toivon eteneväni urallani ja sijoittuvani mielenkiintoisiin esimiestehtäviin joku päivä. Mikään toimiala ei ole poissuljettu. Uskon, että monelta eri alalta voi lyötyä mielenkiintoisia ja inspiroivia työtehtäviä.
Mitä vinkkejä antaisit koulutusohjelmasta kiinnostuneille?
Koulutusohjelma antaa loistavat valmiudet työelämään. Hyvä myyjä ei aina välttämättä ole porukan suupaltti. Yrityspuolella luottamus ja asiantuntijuus ovat tärkeimpiä ominaisuuksia.
Kyse ei ole pölynimurikauppiaista, vaan ratkaisumyyjä ymmärtää asiakkaan tarpeet, tuntee tuotteensa ja tarjoaa asiakkaalle oikeaa ratkaisua.