Ekonomi, magisterutbildning i marknadsföring
Hanken | Svenska handelshögskolanEkonomi, magisterutbildning i marknadsföring
Målet med studier i marknadsföring är att den studerande skall förstå hur företag i olika sammanhang – konsumentmarknader, tjänstemarknader, industriella marknader, internationella marknader – sköter sina marknadsrelationer, dvs relationer med konsumenter och slutanvändare samt samarbetspartners i form av leverantörer, finansiärer och distributörer. Samtidigt behärskar den studerande metoder, modeller och tekniker för att analysera marknadsföringsproblem, fatta beslut samt genomföra och följa upp beslut avseende marknadsföring av varor, tjänster, system mm såväl på hemmamarknader som på internationella marknader.
Yrkesprofil
Studerande med marknadsföring som huvudämne jobbar i huvudsak med marknadsföringsrelaterade uppgifter: planering och analysering, beslutsfattande och implementering, marknadsförings- eller försäljningsledning, i både stora och små företag i varusktorn (brand manager, marketing manager), servicesektorn (bank manager, konsult) eller inom industrin i Finland och utomlands. En stor del av de utexamineradejobbar på konsultföretag så som reklambyråer, marknadsföringsundersökningsföretag, marknadsförings- och kommunikationsföretag,inom företagsledning mm. Marknadsförare hittar jobbäven på den offentliga sektorn och inom internationella (privata, offentliga, ideella) organisationer. Därtill finns möjligheter att jobba med allmänna ledarskapsuppgifter.
Exempel på yrken: CRM-direktör, Export manager, försäljare, Acoount Manager, Key Account Manager, Brand Manager, Sales Manager, Buyer, Bank Manager, Marketing Assistant, Marketing Manager, projektledare på reklambyrå, Ad Director, konsult.
Lähde: Opintopolku
Hakeminen
Ansökan via www.studieinfo.fi.
Tutkinto / todistus
Ekonomie magister
Hanken | Svenska handelshögskolan

Hanken – Svenska handelshögskolan
Svenska handelshögskolan är en av Nordens äldsta handelshögskolor. I dag är Hanken ett ledande internationellt ackrediterat universitet på det ekonomisk-merkantila området i Finland. Hanken har fem institutioner: Finansiell ekonomi och ekonomisk statistik Företagsledning och organisation Redovisning och handelsrätt Marknadsföring Nationalekonomi...