HelpDesk-osaaja, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon osa teknisessä tukipalvelussa toimiminen

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa IT-tukihenkilön tutkintonimikkeeseen tähtäävän tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon osa teknisessä tukipalvelussa tai Järjestelmätuessa toimiminen. Koulutuksen tavoitteena on sijoittua työtehtäviin, jotka liittyvät muun muassa työasemaympäristön vakiointiin, työasema-, sovellus- ja käyttäjätukeen. Koulutuksen aikana on mahdollista suorittaa AZ-900: Microsoft Azure ja MS-900: Microsoft 365 Fundamentals sertifikaatit sekä opiskella Metropolian avoimen AMK:n verkko-opintoja.
Koulutuksesta hyötyvät
Koulutus on tarkoitettu työttömille, työttömyysuhan alaisille ja vastavalmistuneille, joilla on jo työelämäkokemusta alalta. Koulutukseen voivat hakeutua IT-tehtävissä työskennelleet tai harrastuneisuuden kautta hyvät tietotekniset valmiudet omaavat. Sinulla on mahdollisesti kokemusta ja osaamista tietojärjestelmien käyttöönoton ja ylläpidon tehtävistä, HelpDeskissä työskentelystä, työasemien, oheislaitteiden tai palvelimien ylläpitotehtävistä tai olet perehtynyt lähiverkon palvelujärjestelmiin.
Sujuva suomen- ja englanninkielen hallinta ovat työssä menestymisen edellytykset. Koulutus järjestetään pääasiassa suomen kielellä, osa opetuksesta ja materiaalista on englanniksi. Koulutukseen valittavien suomen kielen taitotason tulee olla vähintään B 1.2.
Tutkintokoulutuksen sisältö
Koulutuksen kokonaiskesto on noin 7 kuukautta.
Kontaktiopetuksen aiheet
- Windows-työasemaympäristöt, vakiointi, ylläpito, suorituskyky ja vianhallinta
- Toimialueympäristön käyttäjähallinta (Windows Server 2019)
- Käyttöjärjestelmien virtualisointi
- Tietoliikenteen perusteet
- Hallintapalvelut pilvessä (M365, Azure AD, Intune)
- Tietoturva, GDPR
- Sovellusohjelmien asennus, ylläpito ja käytöntuki
- IT-palveluiden tuottaminen
- Vuorovaikutus ja palveluasenne
- Sosiaalinen media
Verkko-opintojen aiheet, muun muassa
- M365-sovellusten-verkkokursseja
- Tietoturva, GDPR
- PowerShell
- Tietoturvallisuuden perusteet
- Microsoft Azure fundamentals
- IT service managements
Opiskelijaksi valinta
Esivalinta haastatteluihin suoritetaan hakemusten perusteella. Haastatteluissa selvitetään muun muassa hakijan ammattitaito sekä valmiudet opiskeluun.
Ammatilliseen koulutukseen valituille osallistujille laaditaan henkilökohtainen suunnitelma koulutuksen suorittamiseksi.
Koulutukseen sisältyy kontaktiopetusta, ohjattua etäopiskelua sekä työelämässä oppimista. Kontaktiopetus toteutetaan arkipäivisin viitenä päivänä viikossa Taitotalon tiloissa klo 9.00-15.00.
Ryhmän koko on 18-20 opiskelijaa.
Koulutuspaikka
Valimotie 8, Helsinki sekä työelämässä oppimisen yritys tai työnantaja.
Hakeminen
Koulutukseen hakeminen tapahtuu www.tyomarkkinatori.fi > valitse henkilöasiakkaat > haussa oleva työvoimakoulutus olevalla sähköisellä lomakkeella hakusana: Helpdesk. Koulutus löytyy numerolla: 715186 (Helpdesk-asiantuntija).
Haastattelut järjestetään viikoilla 43 ja 44. Koulutuksen järjestäjä kutsuu etähaastatteluun valitut sähköpostitse viimeistään viikkoa ennen haastatteluaikaa. Haastattelut pidetään etähaastatteluna Microsoft Teams -ohjelman välityksellä. Haastattelukutsun yhteydessä toimitetaan linkki Teams-kokoukseen sekä ohjeistukset etätapaamiseen liittymiseen. Haastattelun kesto on noin 45 minuuttia.
Jos et ole TE-toimiston asiakkaana, toivomme rekisteröitymistä TE-toimistoon työnhakijaksi ennen koulutukseen hakemista.
Valinta koulutukseen ilmoitetaan sähköpostitse viikolla 44. Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).
Opiskelijamaksu
Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta.
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saa Työ- ja elinkeinotoimiston valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, ma - pe klo 9.00 - 16.15 numerosta 0295 020 702 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta.
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Jos haluat lisätietoa aiheesta HelpDesk-osaaja, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon osa teknisessä tukipalvelussa toimiminen, voit täyttää alta löytyvän yhteydenottolomakkeen. Kysymyksesi lähetetään suoraan oppilaitokselle.Seuraavat toteutukset
Ota yhteyttä
Taitotalo – innostuksesta osaamiseen
Taitotalo syntyi, kun AEL ja Amiedu yhdistivät voimansa. Taitotalo kouluttaa ja valmentaa rohkeita työelämän osaajia, jotka pitävät yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Taitotalon koulutustarjontaan kuuluvat muun muassa kiinteistö- ja rakennusala, turva-ala, prosessiteollisuus, teollisuuden huolto ja kunnossapito, energia-ala, ajoneuvotekniikka, tieto- ja viestintätekniikka, liiketoiminta,...
Lue lisää oppilaitoksesta Taitotalo ja katso koulutustarjonta täältä