Peliohjelmoija, ohjelmistokehittäjä, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
Taitotalo
Peliohjelmoija, ohjelmistokehittäjä, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
Seuraava toteutus alkaa vuoden 2024 alussa, tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Peliohjelmoija (ohjelmistokehittäjä) on pelituotannossa toimiva pelikehityksen, ohjelmoinnin ja 3D-mallinnuksen perustason osaaja.
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto (ohjelmistokehittäjä, peliohjelmoija) on sopiva tutkinto sinulle, jos työskentelet tai haluaisit tulevaisuudessa työskennellä ohjelmointiprojektien parissa.
Käytännönläheisen koulutuksen tavoitteena on vahvistaa opiskelijan ammattitaitoa pelituotannon monissa tehtävissä, ei ainoastaan viihdepelien toteuttamisen näkökulmasta. Tutkinnon tavoitteena on antaa opiskelijalle hyvät valmiudet työllistyä pelialan eri työtehtäviin sekä luoda erinomainen pohja esimerkiksi pelialan ohjelmistokehittäjän tai tieto- ja viestintätekniikan jatko-opintoja varten.
Tutkintokoulutus sisältää aina aitoja peliprojektiharjoitustöitä yhdessä Taitotalon peligraafikko-opiskelijoiden kanssa!
Tutkinnon suorittanut osaa suunnitella ja ohjelmoida 2D- ja 3D -pelejä hyödyntäen pelimoottoreita. Tutkintokoulutukseen sisältyy valinnaisena 3D-grafiikan perusteita.
Tutkinnossa osoitat osaamisesi näytöillä aidoissa työtilanteissa työ- tai harjoittelupaikalla.
Tutkinnon rakenne
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osaamispistettä) sekä yhteisistä tutkinnon osista (35 osaamispistettä). Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä (osp).
Kaikille pakollisia tutkinnon osia:
- Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät, 25 osp
- Ohjelmointi, 45 osp
- Ohjelmistokehittäjänä toimiminen, 45 osp
Valinnaisia tutkinnon osia valitaan 30 osp oman kiinnostuksen mukaan:
- Pelituotteen tekeminen (media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnosta), 15 osp
- Digitaalisen median mallinnus ja tulostus, 15 osp
- Yritystoiminnan suunnittelu, 15 osp
Kaikille pakolliset yhteiset tutkinnon osat ovat:
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11osp
- Matemaattis- ja luonnontieteellinen osaaminen, 6osp
- Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen, 9osp
- Valinnaiset osaamistavoitteet, 9osp
Tutustu tutkinnon perusteisiin eperusteista:
Tutkintokoulutus
Opintojen alussa kanssasi laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Opinnot henkilökohtaistetaan eli kanssasi sovitaan suoritettavista opintokokonaisuuksista sekä kartoitetaan aiempi osaamisesi ja mahdollinen tuen tarpeesi.
Koulutus toteutetaan henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti monimuoto-opiskeluna, joka sisältää yksilöllisen suunnitelman mukaisesti opetusta noin 3 päivänä viikossa sekä 2 päivänä omatoimista opiskelua. Taitotalossa opiskelet joustavasti, projektilähtöisesti sekä verkostoitumalla Taitotalon peligraafikko-opiskelijoiden kanssa yhteisten peliprojektien muodossa.
Opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen vaikuttaa tutkintokoulutuksen kestoon. Tutkinnon suorittamispolku ja -aika ovat yksilöllisiä - koko tutkinnon suorittaminen kestää keskimäärin 2 vuotta.
Opintojen aikana sinulla on käytössäsi Taitoforum - Taitotalon verkko-oppimisympäristö sekä Taitotalon Webope-verkkokoulu, joka sisältää satoja tunteja monipuolisia verkkokursseja mm. O365- sekä Adoben ohjelmista. Voit myös asentaa sekä Microsoftin että Adoben ohjelmat kotikoneellesi opintojen ajaksi. Tutkintokoulutukseen sisältyy mm. seuraavien ohjelmien koulutusta: UNITY-pelimoottorilla C#-ohjelmointia, Blender, WordPress, HTML ja CSS, Web-ohjelmoinnin perusteet (javascript) ja C++ -perusteet.
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto suoritetaan osoittamalla tutkinnon perusteissa vaadittu osaaminen näytöin aidoissa työtehtävissä työ- tai harjoittelupaikassa. Tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset määrittävät, mitä tutkinto-opiskelijan tulee osata suorittaessaan kyseistä tutkinnon osaa.
Valmistumisesi jälkeen sinulla on ammatti, joka mahdollistaa sinulle mielenkiintoisia työmahdollisuuksia. Verkostoituminen työelämän kanssa ja jatko-opintoihin liittyvä ohjaus on vahvasti läsnä opinnoissani koko tutkintokoulutuksen ajan. Ammatillinen peruskoulutus antaa jatko-opintokelpoisuuden ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin.
Lue lisää tutkinnon suorittamisesta Taitotalossa.
Väyläopinnot
Sinulla on mahdollisuus suorittaa Metropolia AMK:n väyläopintoja jo opintojesi aikana!
Ohjelmistokehittäjä-opintojen aikana Taitotalossa voi opiskelija suorittaa myös 60 opintopistettä ammattikorkeakouluopintoja tieto- ja viestintätekniikan AMK-väyläopintojen kautta yhteistyössä Metropolian Ammattikorkeakoulun kanssa. Ohjelmistokehittäjäksi valmistuttua opiskelija voi hakea Metropolian tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelmaan (insinööri (AMK), 240 op) erillishaussa ilman pääsykoetta. Väyläopinnot voivat nopeuttaa insinööritutkinnon valmistumista, sillä väylähaun kautta tutkinto-opiskelupaikan saaneille luetaan hyväksi tutkinnon opinnoista 60 op. Kun opinnot Taitotalossa alkavat AMK-väylälle ilmoittaudutaan vastuukouluttajan kautta. Lisätietoja väyläopinnoista Metropolian www-sivut
Metropoliassa voit jatkaa pelialan opintoja tieto- ja viestintätekniikan pelisovellukset -pääaineessa.
Erasmus+ -ohjelma
Taitotalo on mukana Erasmus+ -ohjelmassa, joka antaa mahdollisuuden työssäoppimisjaksoon ulkomailla. Kiinnostuneet lähtevät yleensä 1-3 kk harjoittelujaksolle ulkomaille koulutuksen loppupuolella. Tällä hetkellä vahvaa yhteistyötä tehdään mm. Maltalla olevan peliyrityksen kanssa, opiskelija toki voi hankkia työssäoppimispaikan myös itse. Erasmus+ -ohjelma antaa loistavan mahdollisuuden lähteä tutustumaan kansainväliseen toimintaan ja kulttuuriin ja parantamaan omaa kielitaitoaan. Erasmus+ -ohjelmassa opiskelijan saama liikkuvuusapuraha määräytyy päiväkohtaisesti vaihdon keston sekä vaihtokohteen mukaan.
Opiskelijaksi soveltuminen
Koulutus on tarkoitettu sinulle, joka työskentelet tai olet hakeutumassa pelialalle sekä olet suorittanut peruskoulun tai ylioppilastutkinnon.
Koulutukseen valittavalla on oltava riittävän hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito (taso B 2.1 tai vastaava taso) sekä englannin kielen osaamista. Koulutukseen valittavalla tulee olla riittävän kielitaidon lisäksi myös hyvät oppimisvalmiudet ja oma Windows tietokone.
Koulutuksen hakuun liittyy ennakkotehtävänä Taitotalon Seppo.io pelialan verkkokurssi joka on pelattavassa muodossa sekä lyhyt esittelyvideo itsestä ja ennakkokysely. Ohjeistus näiden tekemiseen lähetetään sähköpostitse hakemuksen käsittelyn jälkeen. Edellytämme opiskelijavalintoja tehdessämme, että edellä mainitut on tehty.
Koulutusmuoto ja opiskelijamaksu
Tutkintokoulutuksen rahoittaa pääosin opetus- ja kulttuuriministeriö.
Omaehtoinen koulutus on valtionosuusjärjestelmän puitteissa opiskelijalle maksuton. Omaehtoinen koulutus sisältää lähiopetusta, verkko-opintoja sekä koulutus- tai oppisopimuksella toteutettavia työelämäjaksoja. Päätoiminen opiskelija voi hakea Kelan opintotukea tai koulutusrahaston aikuiskoulutustukea. Työttömien työnhakijoiden kannattaa olla yhteydessä omaan TE-toimistoon ja sopia mahdollisuudesta opiskella työttömyystuella. Lue lisää omaehtoisesta koulutuksesta Taitotalossa.
Oppisopimus on työelämälähtöinen koulutusmuoto, jossa suurin osa tarvittavasta ammatillisesta osaamisesta hankitaan tekemällä työtä omalla työpaikalla. Oppisopimuskoulutus sisältää työelämässä oppimista omalla työpaikalla, lähiopetusta sekä verkko-opintoja. Oppisopimuskoulutuksen edellytyksenä on, että opiskelijaksi hakeutuvalla on jo valmiiksi sovittuna alalle soveltuva työpaikka, jossa oppisopimuskoulutuksen voi toteuttaa. Lue lisää oppisopimuskoulutuksesta Taitotalossa.
Opiskelijat kustantavat oppikirjat ja muun opiskelumateriaalin itse.
Lisätietoja Koulutuksen sisällöstä ja soveltuvuudesta opintoihin lisätietoja antaa kouluttaja Lauri Ahmas, lauri.ahmas@taitotalo.fi, puhelin 020 746 1380.
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Jos haluat lisätietoa aiheesta Peliohjelmoija, ohjelmistokehittäjä, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto, voit täyttää alta löytyvän yhteydenottolomakkeen. Kysymyksesi lähetetään suoraan oppilaitokselle.Ota yhteyttä
Taitotalo

Taitotalo – innostuksesta osaamiseen
Taitotalo syntyi, kun AEL ja Amiedu yhdistivät voimansa. Taitotalo kouluttaa ja valmentaa rohkeita työelämän osaajia, jotka pitävät yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Taitotalon koulutustarjontaan kuuluvat muun muassa kiinteistö- ja rakennusala, turva-ala, prosessiteollisuus, teollisuuden huolto ja kunnossapito, energia-ala, ajoneuvotekniikka, tieto- ja viestintätekniikka, liiketoiminta,...
Yhteystiedot
Taitotalo
Tilataksesi lisätietoa koulutuksesta Peliohjelmoija, ohjelmistokehittäjä, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto täytä seuraavat tiedot: