Palkka ja tietoa ammatista Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

Lisätietoa ammatista

Yhdistelmäajoneuvonkuljettajat kuljettavat rekan täysperävaunu- tai puoliperävaunuyhdistelmillä monenlaisia lasteja. Ajamisen lisäksi työhön kuuluu kuorman lastaamista ja purkamista sekä kuljetusasiakirjojen toimittamista eteenpäin. Työhön kuuluu myös auton huoltotöitä ja tarvittaessa pienimuotoisia korjaustöitä. Työpaikkoja on pääasiassa pienissä kuljetusyrityksissä. Ammatissa tarvitaan kuljetusalan osaamisen lisäksi itsenäistä työskentelyotetta, vastuullisuutta ja täsmällisyyttä.

 

Lue lisää ammatista Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan eli arkisesti rekkakuskin työ on tavaran kuljettamista pääasiassa pitkillä linjoilla ja silloin kun kuormat ovat raskaita. Kuljetukset ajetaan täysperävaunu- tai puoliperävaunuyhdistelmillä, eli rekoilla. Valmiiden tuotteiden ja raaka-aineiden maantiekuljetusten sujuvuus on erityisen tärkeää teollisuudelle ja kaupan alalle.

Kuljetuskalusto ja kuljetusetäisyydet vaihtelevat kuljetettavan tavaran mukaan. Täysperävaunulla kuljetetaan tavaroita säännöllisessä linjaliikenteessä, postin runkokuljetuksissa, puuta metsästä teollisuudelle ja valmiita tuotteita teollisuus- ja tuotantolaitoksista satamiin, rautateille tai suoraan asiakkaille. Puoliperävaunut ovat yleisiä ulkomaanliikenteessä. Säiliöautoilla kuljetetaan mm. kemikaaleja, polttonesteitä ja maitoa.

Ajamisen lisäksi kuljettajan tehtäviin kuuluu kuorman lastaus ja purkaminen lastauslaitureilla tms. ellei tavaraa siirretä trukeilla. Tarvittaessa tavarat viedään asiakkaan tiloihin asti. Auto lastataan rahtikirjojen perusteella, mutta kuljettaja itse suunnittelee ja vastaa siitä, miten kuorma sijoitetaan autoon.

Tehtäviin kuuluu myös kuljetusasiakirjojen, kuten rahtikirjojen vastaanottaminen kuormaa noudettaessa ja niiden toimittaminen eteenpäin kuormaa tuotaessa. Rahtikirjasta selviää mm. tavaran lähettäjä, vastaanottaja, rahdinkuljettaja, tavaran kuljetettavaksi ottamisen paikka ja määräpaikka, päivämäärä, tavaran selosteet ja kokonaispaino.

Kuljettajan tehtävänä on myös huolehtia, että kuljetuskalusto on kuljetusten kannalta turvallisessa kunnossa. Kuljettajan tehtäviin kuuluu myös auton huoltoa, osa kuljettajista korjaa itse myös pienempiä vikoja.

Kuljetusyrityksissä kuljettajan lähin esimies on yleensä ajojärjestelijä. Ajon aikana kuljettajat työskentelevät yleensä yksin, mutta joissakin tehtävissä kuljettajalla voi olla apumies. Kuormia noudettaessa ja tuotaessa ollaan tekemisissä asiakasyritysten varasto- ja toimistohenkilöstön kanssa.

Työ on luonteensa mukaisesti jatkuvaa tien päällä olemista. Ajon aikana kuljettajan työympäristö on kuorma-auton ohjaamo, hytti. Kuormia haetaan varastoilta, terminaaleista, teollisuuslaitoksista jne., ja ne toimitetaan asiakkaalle eri paikkoihin tai satamiin tai rautateille jatkokuljetusta varten.

Tärkein työväline kuljettajalle on auto. Raskaampiin pitkän matkan kuljetuksiin käytetään jopa 60 tonnia painavaa perävaunuyhdistelmää. Paikallisiin ja pienempiin kuljetuksiin käytetään kuorma-autoa ilman perävaunua.

Kevyempien tavaroiden siirrossa käytetään pumppukärryä, raskaammat kuormat siirretään esimerkiksi trukilla. Puhelin on tärkeä työväline yhteydenpitoon. Kuljettajalla on yhä useammin käytössään myös paikannuslaite reittien ja oman sijainnin selvittämiseen sekä mahdollisesti ajoneuvopääte, jolla saadaan tietoa kelistä, liikenteestä, tie- ja katuolosuhteista jne.

Työpäivien pituus vaihtelee, eikä kuljettaja aina töihin tullessaan tiedä, miten pitkä päivä on edessä. Kuljetettava tavara vaikuttaa myös työaikaan. Raskaat ja vaaralliset kuljetukset liikkuvat silloin, kun teillä on vähemmän liikennettä. Kahden viikon jaksossa työaika tasataan 80 tuntiin. Jos työtä on iltaisin ja viikonloppuisin, vapaapäivät ovat arkena.

Kuljetustyössä työtahdin sanelevat tiukat aikataulut. Kauppa ja teollisuus haluavat vähentää kalliita varastointikuluja siirtämällä varastojaan renkaiden päälle. Tavarat halutaan toimittaa nopeasti tilaajalta vastaanottajalle. Enimmäisajoaikojen ja minimilepoaikojen noudattamista seurataan ajopiirturilla. Pitkillä matkoilla ja ulkomaanliikenteessä kuljettaja joutuu yöpymään vieraalla paikkakunnalla.

Valtaosa yhdistelmäajoneuvojen kuljettajista on miehiä, mutta työ sopii myös naisille.

 

Lue lisää ammatista Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

Kuljetusyritykset. Kaupan ala. Teollisuus. Valtio. Kunnat.

 

Lue lisää ammatista Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa logistiikan perustutkinnon kuljetuspalveluihin suuntautuen.

Perustutkinnon voi suorittaa myös aikuiskoulutuksessa näyttötutkintona. Kuljettajakoulutusta on mahdollisuus saada myös työvoimapoliittisena koulutuksena sekä oppisopimuskoulutuksena.

Puolustusvoimat kouluttaa osasta varusmiehiä kuljettajia.

Näyttötutkintoina voidaan suorittaa myös yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ja puutavaran autokuljetuksen ammattitutkinnot. Koulutusta järjestetään ammatillisissa aikuiskoulutuskeskuksissa.

 




Lue lisää ammatista Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja
Mainokset