Sivuston käyttötapa: Mobiili
Näyttää 1-5 yhteensä 5 tulosta
Näyttää 1-5 yhteensä 5 tulosta
 

Merikapteenikoulutus

Merikapteeni on aluksen päällikkö. Merikapteenilla on ylin vastuu aluksen henkilökunnasta, lastista ja aluksen merikelpoisuudesta. Aluksen päälliköllä on usein merikapteenin koulutus. Rajoitetuilla liikennealueilla ja pienien aluksien operoinnissa riittää alempikin pätevyys.

Merikapteeneja tarvitaan niin rahti- ja matkustaja-aluksilla sekä jäänmurtajilla ja hinaajilla. Vatuullinen ammatti edellyttää navigointitaitoja sekä luottamusta omiin ja miehistön merenkulkutaitoihin muuttuvissa olosuhteissa. 

Merenkulun koulutusohjelma

Merikapteenin pätevyys edellyttää merikapteenin tutkinnon suorittamista merenkulun koulutusohjelmassa. Koulutuksen lisäksi tehtävä edellyttää palvelua vahtiperämiehenä (36 kk) tai vahtiperämiehenä (24 kk), joista 12 kuukautta yliperämiehenä.

Merenkulkun koulutusohjelman, merikapteenin (AMK) tutkinnon jälkeen sinulla on perusvalmiudet aluksen ohjaamisesta sekä erilaisista hallinta- ja käsittelyjärjestelmistä, jotka perustuvat laitteistojen, lastioperaatioiden sekä navigoinnin ja meteorologian hallintaan.

Kouluksen keskeisiä teemoja ovat laiva- ja merikuljetustekniikka, kapteenitason merimies- ja johtamistaidot sekä turvallisuus- ja hätätilannevalmiudet. Lisäksi kieli- ja navigaatiotaidot ovat keskeisiä työkaluja maailmalle kuljettavalle ammatille.

Merikapteeni työelämässä

Merikapteenin vastuulla on aluksen kokonaisjohtaminen. Merikapteenilla on myös ylin vastuu aluksen henkilökunnasta, matkustajista, rahdista, merikelpoisuudesta ja aluksen operointiin liittyvistä seikoista. 

Aluksen päällikkö ohjaa alusta satamasta lähdettäessä ja sinne rantautuessa. Aluksen ohjaaminen ahtaissa tiloissa vaatii vankkaa kokemusta. Merikapteeni suunnittelee ja toteuttaa merimatkan tarvittaessa maapallon yhdeltä puolelta toiselle. 

Sääolosuhteet antavat työhön oman lisämausteensa. Kesällä alus kulkee pääasiassa sujuvasti autopilotilla, mutta talvisin jäänavigointitaidot tulevat tarpeeseen. Matkan suunnittelussa tuleekin ottaa huomioon matkan pituus, sää, merivirrat, vuorovedet, muu meriliikenne ja mahdolliset vaaratekijät.

Satamissa merikapteeni pitää yhteyttä lastin omistajiin, ahtausliikkeisiin, laivanselvittäjiin ja satamaviranomaisiin. Merikapteenin hartioilla on myös meriturvallisuutta koskevat päätökset. Vaaratilanteet ovat kuitenkin harvinaisia. 

Työskentely merellä on elämäntapa

Laivalla työskentely poikkeaa monista muista ammateista. Merillä vietetään puolet vuodessa eristyksissä muusta maailmasta. Ammatti edellyttää kykyä sopeutua pieneen työyhteisöön suljetussa ympäristössä.

Työskentely jakautuu vahtivuiroihin ja vapaavuoroihin. Työ on raskasta, joten vapaavuorot kuluvat levätessä. Pitkät työrupeamat palkitaan vastaavasti pitkillä lomilla kotisatamassa. 

Työssä tarvitaan hyvää fyysistä kuntoa ja hyvää näkökykyä. Kyky työskennellä keinuvassa ympäristössä on tärkeää.


Palaa sivun alkuun

Lähteet: meriliitto.fi, ammattinetti.fi, xamk.fi

Apua opiskelupaikan valintaan?
Tilaa uutiskirjeemme ja pysy kärryillä! Saat mm. tietoa hakuajoista ja vinkkejä opiskelupaikan valintaan.
Vertaile koulutuksia