Hätäkeskuspäivystäjätutkinto
-
Kuopio
-
Lähiopetus
Hätäkeskuspäivystäjältä vaaditaan kylmähermoisuutta
Hätäkeskuspäivystäjän tehtävänä on vastata hätäpuheluun, ohjata ja neuvoa asiakkaita sekä ohjeistaa asianomaisia viranomaisia tilanteesta.
Hätäkeskukseen tulevat avunpyynnöt voivat koskea esimerkiksi rikosta, äkillistä sairaskohtausta tai onnettomuutta, tulipaloja tai liikenneonnettomuuksia.
Hätäkeskuspäivystäjän on toimittava ripeästi, mutta työtä ei tehdä jatkuvassa kiireessä. Soittojen määrään vaikuttaa mm. vuodenaika, vuorokaudenaika sekä esimerkiksi sää. Tietyt ajankohdat ovat toisia kiireisimpiä.
Hätäkeskuspäivystäjän työn vaatimukset
Työ on vaativaa, sillä siinä tulee pystyä kohtaamaan kriisissä olevia ihmisiä. Päivystäjän tulee tarvittaessa pystyä antamaan soittajalle ensiapu-, alkusammutus- tai muita toimintaohjeita. Hyvät asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidot ovat työssä tärkeitä.
Hätäkeskuspäivystäjän on myös oltava valmis kehittämään omaa osaamistaan. Uudet teknologiat tukevat työtä (esimerkiksi 112-sovellus, joka auttaa paikantamaan soittajan sijainnin). Omaa osaamistaan voi kehittää erilaisilla koulutuksilla.
Työ on kolmivuorotyötä, ja vuorot kestävät yleensä 12 tuntia.
Hätäkeskuspäivystäjätutkinto
Hätäkeskuspäivystäjän pätevyyden saa suorittamalla 1,5 vuotta kestävän tutkintokoulutuksen. Koulutuksen järjestäjinä toimivat Pelastusopisto ja Poliisiammattikorkeakoulu.
Opintoihin sisältyy työssäoppimisen opintojakso hätäkeskuksessa sekä runsaasti simulaatioharjoittelua.
Koulutukseen voi hakea kaksi kertaa vuodessa: elo-syyskuussa ja joulu-tammikuussa. Opinnot alkavat joko tammikuussa tai elokuussa.
Lähteet: Pelastusopisto, 112.fi