Sivuston käyttötapa: Mobiili

Kesän lisähaku on nyt käynnissä! Tutustu haussa oleviin koulutuksiin täällä!

Näyttää 1-9 koulutusta 9 tuloksesta
  • = Hakuaika käynnissä
Näyttää 1-9 koulutusta 9 tuloksesta
 

Graafisen suunnittelijan koulutus

Graafinen suunnittelu on visuaalista viestintää, jonka inspiraationa on taide ja estetiikka. Graafisen suunnittelijan vastuulla onkin viestin ulkoasu. Käytännössä graafisen suunnittelun kohteena voi olla esimerkiksi juliste, kirja, nettisivu, yritysilme, mainoskampanja tai vaikkapa televisio-uutisten taustakuvitus.

Visuaalisen silmän lisäksi graafinen suunnittelija hyödyntää erilaisia tietokoneella käytettäviä suunnitteluohjelmistoja. Työssä tarvitaan luovuutta, asiakaslähtöisyyttä ja yhteistyötaitoja.

Graafiset suunnittelijat työllistyvät graafisen suunnittelun toimistoihin, mainostoimistoihin, viestintätoimistoihin, digitoimistoihin, kustantajille, televisioyhtiöihin, yksityisiksi yrittäjiksi ja freelancereiksi.

Graafisen suunnittelun koulutus

Graafista suunnittelua voi opiskella useilla koulutusasteilla. Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi opiskella media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon. Tutkinnon suorittaminen antaa kelpoisuuden jatko-opintoihin ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa.

Ammattikorkeakouluissa voi opiskella Medianomiksi suorittamalla kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinnon suuntautuen graafiseen suunnitteluun tai visuaaliseen viestintään. Ammattikorkeakoulutukinnon suorittaminen kestää usein noin 3,5 vuotta.

Yliopistotasolla graafista suunnittelua voi opiskella Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa sekä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnassa. Alempi korkeakoulututkino on nimeltään taiteen kandidaatti, jonka suorittaminen kestää keskimäärin kolme vuotta. Ylempää korkeakoulututkintoa kutsutaan taiteen maisteriksi. Maisterivaihe kestää usein kaksi vuotta kandiopintojen päälle.

Graafinen suunnittelija työelämässä

Graafisen suunnittelijan tehtävänä on luoda viestille ulkoasu. Suunnittelun kohteena voi olla esimerkiksi juliste, flyeri, elokuvan tekstitykset, yrityksen logo tai jopa kokonainen mainoskampanja. Työt tehdään usein asiakkaan toimeksiannosta, jolloin asiakas määrittelee työn tavoitteet ja budjetin.

Toimeksiannon alussa työhön sisältyy materiaaliin tutustumista ja tiedon keräämistä, joiden pohjalta graafinen suunnittelija tekee alkuperäisen suunnitelman. Graafiseen suunnittelutyöhön sisältyy useita lopulliseen suunnitelmaan eli layoutiin vaikuttavia valintoja.

Graafisen suunnittelija valitsee muun muassa kuvakoon, kuvien asemoinnin, tekstityypin ja -koon, otsikkotyypin ja formaatin. Painotuotteiden kohtalla valintojen kohteena voi olla myös paperilaatu, painomenetelmä, kansilaatu ja sidonta.

Graafinen suunnittelija työskentelee projektista riippuen yhteistyössä muiden ammattilaisten, kuten valokuvaajien, toimittajien, kirjoittajien, copywritereiden, markkinoinnin edustajien ja projektipäälliköiden kanssa.

Työympäristönä on usein toimisto, jossa graafinen suunnittelija hyödyntää tietotekniikkaa ja visuaalisen suunnittelun ohjelmistoineen. Graafinen suunnittelu on usein päivätyötä, mutta päivät voivat venyä.

Työskentelytapa vaihtelee myös työpaikan perusteella. Sanomalehtiyhtiöissä työpäivät ovat kiireisiä, jolloin nopeus ja rutiinit ovat valttia. Mainoskampanjoiden suunnittelussa luovuus, persoonallisuus ja ideointi ovat ensisijaisessa asemassa.


Palaa sivun alkuun

Lähteet: ammattinetti.fi, graafinen.fi, ulapland.fi

Apua opiskelupaikan valintaan?
Tilaa uutiskirjeemme ja pysy kärryillä! Saat mm. tietoa hakuajoista ja vinkkejä opiskelupaikan valintaan.
Vertaile koulutuksia
Työ & palkka

Mitä eri ammatteja on olemassa, ja mitä niissä voi tienata? Entä miten eri aloille voi kouluttautua? 

Tutustu osioon!