Sivuston käyttötapa: Mobiili
Näyttää 1-50 yhteensä 83 tulosta
  • = Haastattelu
  • = Videoesittely
  • = Yo-pohjaiset koulutukset
Näyttää 1-50 yhteensä 83 tulosta
12

Markkinoinnin ja myynnin koulutus on hyvä pohja työelämään

Markkinoinnin ja myynnin koulutus ei keskity vain yhteen kauppatieteiden alueeseen, vaan on yhdistelmä useasta eri näkökulmasta. Markkinoinnin opinnoissa syvennytään muun muassa markkinoiden rakenteeseen sekä markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Keskeisinä osa-alueina ovat logistiikka, markkinointiviestintä, hinnoittelu, kuluttajatutkimukset ja kansainvälinen markkinointi.

Myynnin koulutuksissa painottuvat erilaiset myyntistrategiat, tunnusluvut sekä asiakaspalvelu. Myyjä voi vastata esimerkiksi tuoteryhmästä, palvelukokonaisuudesta tai niiden yhdistelmästä. Hän voi myös vastata asiakkaista ja asiakkuuksista tai toimia itsenäisenä yrittäjänä. Käytännön myyntityön lisäksi myynnin koulutuksista valmistuu myynnin asiantuntijoita ja johtajia.

Kilpailussa menestyminen edellyttää kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä markkinointi- ja myyntiosaamista. Innovatiivisuus ja tekninen osaaminen ovat suomalaisia valtteja, mutta markkinointi, eli tuotteiden suunnitelmallinen kaupallistaminen sen sijaan unohtuu usein taka-alalle. Ammattimaisella markkinoinnilla ja myynnillä ideat voidaan muuttaa rahaksi.

Koulutus

Markkinoinnin ja myynnin koulutusta on tarjolla kaikilla koulutustasoilla. Ylemmän tai alemman korkeakoulututkinnon (kauppatieteiden maisteri tai kauppatieteiden kandidaatti), voi suorittaa kauppatieteellisellä koulutusalalla useissa yliopistoissa ja korkeakouluissa. Ammattikorkeakouluissa voi opiskella markkinointia ja mainontaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon (tradenomi) muodossa.

Myös ammatillisissa oppilaitoksissa voi opiskella liiketaloutta ja kauppaa, jolloin tutkinto on liiketalouden perustutkinto (merkonomi). Toisen asteen ammatillinen perustutkinto voidaan suorittaa myös näyttötutkintona, kuten myös markkinointiviestinnän ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto sekä myynnin ammattitutkinto. Tutkinnot voidaan suorittaa myös oppisopimuksella sekä aikuiskoulutuksena. Markkinoinnin ja myynnin koulutusta tarjotaan myös kansanopistoissa sekä etä- ja verkkokoulutuksena.

Opiskelu ulkomailla

Jos olet kiinnostunut opiskelusta ulkomailla, on opiskelijavaihto yleisin vaihtoehto. Vaihtoon voi päästä opiskelijavaihto-ohjelmien kautta tai hankkimalla vaihto-opiskelupaikkansa itse. Suomalaiset oppilaitokset osallistuvat moniin erilaisiin vaihto-ohjelmiin, joiden lisäksi niillä saattaa olla omia vaihtosopimuksia. Jos kuitenkin haluat suorittaa koko markkinointi- tai myyntikoulutuksen ulkomailla, kannattaa sinun ottaa suoraan yhteyttä kiinnostuksesi kohteena olevaan kouluun saadaksesi kaikki tarvittavat tiedot.

Markkinointi ja myynti työelämässä

Markkinointia ja myyntiä opiskellut voi työskennellä teollisuuden ja palveluiden parissa tai kaupan alalla. Työtehtävät voivat käsitellä esimerkiksi projektien johtamista ja kommunikaatiota. Monet kaupallisen markkinointikoulutuksen omaavat työskentelevät yritysten markkinointiosastoilla, jossa työtehtävät voivat vaihdella aina markkinointi- ja mainoskampanjoiden suunnitelusta markkina-analyysien muodostamiseen. Graafiseen työhön suuntautuneet voivat työskennellä muun muassa mainostoimistossa tai kirjapainossa.

Markkinointia ja myyntiä opiskelleiden ammattinimikkeitä voivat olla esimerkiksi:

  • myyntipäällikkö
  • aluevastaava
  • myyntiedustaja
  • markkinointiassistentti
  • tuotantojohtaja
  • AD
  • copywriter

Tulevaisuuden näkymät

Markkinointialaa kuvastavat muutokset, epävarmuus ja kova kilpailu, sillä yritysten mainosbudjetit ovat hyvin herkkiä suhdannevaihteluille. Myös kaupan alan yritysten toiminta- ja työllistämisedellytyksiin vaikuttavat monet tekijät, joita ovat esimerkiksi talouden suhdannevaihtelut, kotitalouksien ostovoiman kehitys, kulutuskysyntä ja mielipideilmasto, yleinen hintakehitys, tulo- ja kulutusverotus sekä lainsäädäntö.

Alalle tulevilta vaaditaan aiempaa korkeampaa koulutusta, vahvaa ammattitaitoa ja usein myös kansainvälistä kokemusta. Markkinoinnissa koulutus ja työkokemus ovat valttia, kun taas myyntialalla persoonan avulla voi päästä pitkälle.

Markkinointiviestintä on teknistynyt nopeasti ja monipuoliset tietoteknilliset taidot ja uusien medioiden (Internet, mobiili) tuntemus edesauttaa työllistymistä. Myös myynnin puolella tietotekniikan hallinta on tärkeää. Markkinointialalle haluavan pitää myös olla aktiivinen ja oma-aloitteinen. Kontaktit ovat alalla tärkeitä, ja monet työllistyvätkin alan yrityksiin työharjoittelun kautta.

Palaa sivun alkuun

Lähteet: Ammattinetti.fi, OPH.fi