Sivuston käyttötapa: Mobiili
Näyttää 1-8 yhteensä 8 tulosta
  • = Yo-pohjaiset koulutukset
  • = Jatkuva haku
Näyttää 1-8 yhteensä 8 tulosta
 

Vastaanottovirkailijan koulutus valmistaa monipuolisiin työtehtäviin

Vastaanottovirkailija työskentelee useimmiten hotellin vastaanotossa, mutta myös esimerkiksi kylpylöissä, yritysten aula- ja kokouspalveluissa sekä kokous- ja kongressipalvelujan tarjoavissa yrityksissä. Työn perustana toimii hyvä palveluasenne, sillä vastaanottovirkailijan työ rakentuu hyvän asiakaspalvelun ympärille.

Työtehtäviä ovat mm. hotellivieraiden huonevarausten tekeminen, sisään kirjaaminen, lähtöselvitys sekä laskutus. Vastaanottotilanne on asiakkaan näkökulmasta keskeinen ja näkyvä osa hotellivierailua, joten vastaanottovirkailijan toiminta vaikuttaa merkittävästi asiakkaan kokemukseen.

Vastaanottovirkailijan työn vaatimukset

Vastaanottovirkailijan työ vaatii ennen kaikkea palveluhenkisyyttä, mutta työ vaatii hyvien asiakaspalvelutaitojen lisäksi myös  järjestelmällisyyttä ja hyvää kielitaitoa.

Kotimaisten kielten lisäksi on hallittava ainakin yksi vieraan kielen taito, koska hotellissa palvellaan eri kansallisuuksia edustavia asiakkaita.

Kiireisissä palvelutilanteissa hyvästä stressinsietokyvystä ja tilannetajusta on paljon apua. Työssä on kyettävä sopeutumaan muuttuviin työtilanteisiin, joten joustavuus on tärkeä ominaisuus.

Työ vaatii lisäksi myyntihenkisyyttä, sillä hänen työtehtäviinsä kuuluu yrityksen palvelujen esittely ja myyminen.

Lisäksi hänellä on oltava tietoa paikkakunnan ajankohtaisista tapahtumista, kulkuyhteyksistä ja nähtävyyksistä, jotta hän voi tarvittaessa opastaa asiakkaita.

Vastaanottovirkailijan koulutus eri oppilaitoksissa

Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa hotelli- ja ravintola-alan perustutkinnon hotellipalveluihin suuntautuen. Tutkintonimike on tällöin vastaanottovirkailija. Opintoihin sisältyy majoitus- ja ravitsemuspalveluita, asiakaspalvelua ja myyntiä sekä vastaanoton asiakaspalvelua. Opintokokonaisuutta voi lisäksi täydentää haluamillaan lisäopinnoilla.

Lisäopintoja voivat olla esimerkiksi 

  • kokouspalvelut,
  • kahvilapalvelut,
  • tilaus- ja juhlatarjoilu tai
  • juomien myynti ja tarjoilu.

Perustutkinnon voi suorittaa myös näyttötutkintona ja oppisopimuskoulutuksena, jolloin koulutus sovitetaan osaksi omaa työtä. Oppisopimusopiskelu on käytännönläheistä opetusta, jossa voit koulututtautua uuteen ammattiin tai syventää ammattitaitoasi. 

Näyttötutkintona voidaan suorittaa myös hotellivirkailijan ammattitutkinto sekä hotelli-, ravintola ja suurtalousesimiehen erikoisammattitutkinto.

Lisäksi ammattikorkeakoulussa voi suorittaa matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinnon, restonomi (AMK).

Vastaanottovirkailija työelämässä

Vastaanottovirkailijat voivat työskennellä esimerkiksi hotelleissa, matkailu-, kokous- ja kongressipalvelujan tarjoavissa yrityksissä, täysihoitoloissa, kylpylöissä ja yritysten aula- ja kokouspalveluissa.

Vastaanottovirkailijan työ on vuorotyötä, koska vastaanotto palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden. Yövuorossa työskentely on itsenäistä ja sisältää tyypillisesti raportointiin liittyviä tehtäviä.

Vastaanottovirkailijan pääasiallinen työväline on tietokone, ja hänen on hallittava hotellin hotellijärjestelmän käyttö sekä kaikki yleisimmät ohjelmistot.

Ajoittainen kiire sekä ennakoimattomat, yllättävät tilanteet ovat työlle luonteenomaisia. Ne vaativat vastaanottovirkailijalta sopeutumis- ja reagointikykyä. Kiireajat vaihtelevat huomattavasti vuodenaikojen ja viikonpäivien mukaan.

Palaa sivun alkuun

Lähteet:  Ammattinetti.fi, Omnia.fi, Ahlman.fi

Tilaa uutiskirje
Tilaa kuukausittain ilmestyvä uutiskirjeemme, niin saat ajankohtaista tietoa koulutusmaailmasta ja hakuajoista.
Vertaile koulutuksia