Sivuston käyttötapa: Mobiili

Vastaanottovirkailijan koulutus

Vastaanottovirkailija voi työskennellä esimerkiksi hotellin vastaanoton asiakaspalvelussa. Vastaanottovirkailijan koulutus valmistaa työn vaatimiin tehtäviin, kuten huonevarausten vastaanottamiseen, asiakkaiden tulo- ja lähtöselvitysten hoitamiseen sekä laskutukseen. Mikäli asiakaspalvelutaitoja, kielitaitoa ja järjestelmällisyyttä vaativa ammatti kiinnostaa, vastaanottovirkailijan koulutus voi olla sinua varten.

Alla olevasta koulutuslistauksesta voit etsiä vastaanottovirkailijan koulutuksia. Tutustu koulutusesittelyihin, vertaile oppilaitoksia ja ota yhteyttä kiinnostaviin oppilaitoksiin!

 
Näyttää 1-10 yhteensä 10 tulosta
Hakutulokset Koulutustyyppi Paikka
Matkailualan perustutkinto | vastaanottovirkailija
Hyria koulutus
Ammatilliset perustutkinnot
Hyvinkää
Vastaanottovirkailijan työn näkyvin osa on hotellivieraiden huonevarausten tekeminen, sisään kirjaaminen ja lähtöselvitys. Monipuoliseen työhön kuuluu toki paljon muutakin: vastaanottovirkailija huolehtii...
Matkailualan perustutkinto | vastaanottovirkailija, YO
Ahlmanin ammatti- ja aikuisopisto
Ammatilliset perustutkinnot
Tampere
Matkailualan perustutkinnon suorittanut henkilö kykenee toimimaan asiakaspalvelijan roolissa erilaisissa majoitusliikkeissä sekä esimerkiksi matkailu-, kylpylä-, terveys- ja hyvinvointipalveluja tarjoavissa organisaatioissa. Vastaanottovirkailijan...
Matkailualan perustutkinto | vastaanottovirkailija
Vamia
Ammatilliset perustutkinnot
Vaasa
Vastaanottovirkailijana työskentelet hotellin, kylpylän, matkustaja-aluksen tai muun matkailukohteen vastaanotossa. Tehtävänäsi on vastaanottaa asiakkaat, ottaa vastaan huonevarauksia ja huolehtia asiakkaista uloskirjautumisen...
Matkailualan perustutkinto | vastaanottovirkailija
Saamelaisalueen koulutuskeskus
Ammatilliset perustutkinnot
Inari
Matkailu on kansainvälinen asiakaspalveluala ja alan työtehtäviä on monenlaisia. Saamelaisalueen koulutuskeskuksessa voit suorittaa matkailualan perustutkinnon valmistuen vastaanottovirkailijaksi, matkailupalvelujen tuottajaksi tai...
Matkailualan perustutkinto | vastaanottovirkailija
Edupoli nuorille
Ammatilliset perustutkinnot
Porvoo
Alalla tarvitaan ulospäinsuuntautuneita, oma-aloitteisia, joustavia ja stressinsietokykyisiä henkilöitä. Erilaiset kulttuurit ja ihmiset rikastuttavat asiakaspalvelutyötä. Kielitaito on tärkeää, sillä asiakkaat ovat...
Matkailualan perustutkinto | Vastaanottovirkailija
Perho Liiketalousopisto
Ammatilliset perustutkinnot
Helsinki
Opiskelijavalinnat tehdään matkailualan perustutkintoon. Opintojen kesto enintään 3 vuotta/180 osp. Mahdollinen aiemmin hankittu osaaminen – lukion oppimäärä (57 osp) sekä...
Matkailualan perustutkinto | vastaanottovirkailija | työelämäpainotteinen | verkko- tai lähiopiskelu | oppisopimus mahdollista
Mäntän seudun koulutuskeskus
Ammatilliset perustutkinnot
Useita (2)
toimia erilaisin liikeideoin toimivien majoitusliikkeiden asiakaspalvelutehtävissä tehdä asiakkaiden huonevarauksia, sisään kirjaamisen ja lähtöselvityksen esitellä ja myydä tuotteita ja palveluja opastaa...
Hotellivirkailijan ammattitutkinto
Savon ammattiopisto
Ammattitutkinnot
Kuopio
Koulutus on monimuoto-opiskelua, johon sisältyy lähiopetuspäiviä, etäopiskelua ja työpaikoilla tapahtuvaa työssäoppimista. Opiskelijakohtainen koulutuksen sisältö ja toteutus määräytyy jokaiselle laadittavan henkilökohtaisen...
Yrkesexamen för servitör
Axxell
Ammattitutkinnot
Useita (2)
Utbildningen innehåller två obligatoriska delar: Försäljning och servering i kaférestaurang samt Servering i matrestaurang (bl.a. kafékultur, restaurangkultur, kundbetjäning för olika...
Yrkesexamen för hotellreceptionist
Axxell
Ammattitutkinnot
Useita (2)
Den examensförberedande utbildningen omfattar 40 sv, den beräkande studietiden är dryg 3 terminer. Ditt tidigare kunnande beaktas, så du studerar enligt...
  • = Yo-pohjaiset koulutukset
Näyttää 1-10 yhteensä 10 tulosta
 

Vastaanottovirkailijan koulutus valmistaa monipuolisiin työtehtäviin

Vastaanottovirkailija työskentelee useimmiten hotellin vastaanotossa, mutta myös esimerkiksi kylpylöissä, yritysten aula- ja kokouspalveluissa sekä kokous- ja kongressipalvelujan tarjoavissa yrityksissä. Työn perustana toimii hyvä palveluasenne, sillä vastaanottovirkailijan työ rakentuu hyvän asiakaspalvelun ympärille.

Työtehtäviä ovat mm. hotellivieraiden huonevarausten tekeminen, sisään kirjaaminen, lähtöselvitys sekä laskutus. Vastaanottotilanne on asiakkaan näkökulmasta keskeinen ja näkyvä osa hotellivierailua, joten vastaanottovirkailijan toiminta vaikuttaa merkittävästi asiakkaan kokemukseen.

Vastaanottovirkailijan työn vaatimukset

Vastaanottovirkailijan työ vaatii ennen kaikkea palveluhenkisyyttä, mutta työ vaatii hyvien asiakaspalvelutaitojen lisäksi myös  järjestelmällisyyttä ja hyvää kielitaitoa.

Kotimaisten kielten lisäksi on hallittava ainakin yksi vieraan kielen taito, koska hotellissa palvellaan eri kansallisuuksia edustavia asiakkaita.

Kiireisissä palvelutilanteissa hyvästä stressinsietokyvystä ja tilannetajusta on paljon apua. Työssä on kyettävä sopeutumaan muuttuviin työtilanteisiin, joten joustavuus on tärkeä ominaisuus.

Työ vaatii lisäksi myyntihenkisyyttä, sillä hänen työtehtäviinsä kuuluu yrityksen palvelujen esittely ja myyminen.

Lisäksi hänellä on oltava tietoa paikkakunnan ajankohtaisista tapahtumista, kulkuyhteyksistä ja nähtävyyksistä, jotta hän voi tarvittaessa opastaa asiakkaita.

Vastaanottovirkailijan koulutus eri oppilaitoksissa

Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa hotelli- ja ravintola-alan perustutkinnon hotellipalveluihin suuntautuen. Tutkintonimike on tällöin vastaanottovirkailija. Opintoihin sisältyy majoitus- ja ravitsemuspalveluita, asiakaspalvelua ja myyntiä sekä vastaanoton asiakaspalvelua. Opintokokonaisuutta voi lisäksi täydentää haluamillaan lisäopinnoilla.

Lisäopintoja voivat olla esimerkiksi 

  • kokouspalvelut,
  • kahvilapalvelut,
  • tilaus- ja juhlatarjoilu tai
  • juomien myynti ja tarjoilu.

Perustutkinnon voi suorittaa myös näyttötutkintona ja oppisopimuskoulutuksena, jolloin koulutus sovitetaan osaksi omaa työtä. Oppisopimusopiskelu on käytännönläheistä opetusta, jossa voit koulututtautua uuteen ammattiin tai syventää ammattitaitoasi. 

Näyttötutkintona voidaan suorittaa myös hotellivirkailijan ammattitutkinto sekä hotelli-, ravintola ja suurtalousesimiehen erikoisammattitutkinto.

Lisäksi ammattikorkeakoulussa voi suorittaa matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinnon, restonomi (AMK).

Vastaanottovirkailija työelämässä

Vastaanottovirkailijat voivat työskennellä esimerkiksi hotelleissa, matkailu-, kokous- ja kongressipalvelujan tarjoavissa yrityksissä, täysihoitoloissa, kylpylöissä ja yritysten aula- ja kokouspalveluissa.

Vastaanottovirkailijan työ on vuorotyötä, koska vastaanotto palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden. Yövuorossa työskentely on itsenäistä ja sisältää tyypillisesti raportointiin liittyviä tehtäviä.

Vastaanottovirkailijan pääasiallinen työväline on tietokone, ja hänen on hallittava hotellin hotellijärjestelmän käyttö sekä kaikki yleisimmät ohjelmistot.

Ajoittainen kiire sekä ennakoimattomat, yllättävät tilanteet ovat työlle luonteenomaisia. Ne vaativat vastaanottovirkailijalta sopeutumis- ja reagointikykyä. Kiireajat vaihtelevat huomattavasti vuodenaikojen ja viikonpäivien mukaan.

Palaa sivun alkuun

Lähteet:  Ammattinetti.fi, Omnia.fi, Ahlman.fi