Copywriter ideoi ja kirjoittaa mainostekstejä lehtiin, televisioon, radioon sekä netti- ja mobiilipalveluihin. Työ voi kohdistua myös kampanjoiden suunnitteluun. Copywriterit työskentelevät mainostoimistoissa ja digimediatoimistoissa. Ammatissa tarvitaan luovuutta, kirjallista ilmaisukykyä, markkinointiviestinnän tuntemusta ja yhteistyötaitoja.
Palkka ja tietoa ammatista Copywriter
Copywriter on markkinointiviestinnän ammattilainen, jonka tehtävänä on perinteisesti mainosten ideointi ja tekstien kirjoittaminen. Mainonta tähtää asiakkaan myynnin edistämiseen, mutta työ voi kohdistua yhtä hyvin myös erilaisiin tiedottaviin ja valistaviin kampanjoihin. Tärkeintä on saada haluttu viesti välitettyä kohderyhmille tehokkaasti.
Tehtäviin
Mainostoimistot. Digimediatoimistot. Uusmediatoimistot.
Copywriterina työskennellään eri koulutusalojen tutkinnoilla. Monilla on kaupallisen tai viestintäalan koulutus. Työpaikoilla voidaan myös järjestää koulutusta työntekijöille. Itseoppineita copywritereita löytyy myös.
Soveltuvia tutkintoja ovat esimerkiksi kauppatieteiden maisterin tutkinto, liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto tradenomi (AMK),