Leikkaajia työskentelee elokuvien, mainosten, musiikki- ym. videoiden ja tv-ohjelmien tuotannoissa. Leikkaajan vastuulla on elokuvan tai ohjelman kokonaisuuden hallinta sekä sen rytmin ja rakenteen luominen. Leikkaajat työskentelevät tv- ja tuotantoyhtiöiden palveluksessa sekä freelancereina. Työssä tarvitaan luovuutta ja yhteistyötaitoja.
Leikkaaja on audiovisuaalisen tuotteen kuten esimerkiksi elokuvan eri materiaalien yhdistäjä. Leikkaajan vastuulla on audiovisuaalisen tuotteen kokonaisuuden hallinta sekä sen rytmin ja rakenteen luominen. Leikkaajia työskentelee elokuvien, lyhytelokuvien, dokumenttielokuvien, videoiden, mainosten, mainoselokuvien ja tv-ohjelmien tuotannoissa.
Leikkauksella luodaan merkityksiä ja tunnelmia, joten leikkaustapa on aina sovitettava ohjelman tai teoksen sanomaan ja laatuun. Tyyleinä voidaan erottaa huomaamaton leikkaus ja ns. montaasi.
Huomaamattomassa leikkauksessa pyritään luomaan illuusio luonnonmukaisesta tapahtumien kulusta. Montaasia eli kuvakerronnan tiivistämistä taas käytetään tyypillisesti dokumenttielokuvissa: yllättäviä siirtymiä, jyrkästi erilaisten kuvien esittämistä perätysten ja mielleyhtymien luomista niiden avulla.
Leikkaustyö tehdään nykyään täysin ilman filmiä. Leikkaaja työskentelee tietokoneella, jossa on ohjelmat leikkaamista varten. Jos fiktiotuotannot kuvataankin ensin 35 tai 16 mm:n filmille, niin kuva siirretään suoraan negatiivilta videonauhalle ja digitalisoidaan.
Ennen varsinaista leikkausta kuvattu materiaali logataan. Koko materiaali katsotaan läpi ja se jaetaan kuviin. Kuvien vaihdosten paikat merkataan, kuvat nimetään ja niistä tehdään tietokonelista. Uutis- ja ajankohtaistyössä tämän tekee yleensä toimittaja tai kuvaussihteeri. Joskus leikkaajakin loggaa tai työ tehdään yhdessä.
Loggauksen jälkeen tiedetään minkälaista kuvaa leikkaukseen on käytettävissä, ja millä kohtaa se sijaitsee nauhalla. Leikkaaja voi jo loggauksessa esittää omia kantojaan, varsinkin jos materiaalissa on valinnan varaa. Arkistoista on saatavana täydennykseksi kuvaa lähes mihin tahansa tarpeeseen, eri vuodenajoilta ja miljöistä.
Kiireellisessä uutistyössä toimittajan läsnäolo voi olla tarpeen lopullisessa leikkauksessakin, jos leikkaaja ei tunne käsiteltävää aihetta.
Elokuvien leikkauksessa ohjaaja antaa leikkaajalle valtuudet toimia omien toiveidensa ja työtapojensa mukaan. Yhdestä kohtauksesta on mahdollista leikata monta versiota samaa materiaalia käyttäen. Turha materiaali kuten tarpeettomat toistot karsitaan tietenkin pois.
Leikkaus on aina saatava valmiiksi ennen kuin päästään toteuttamaan seuraavia työvaiheita. Etenkin ajankohtaistyössä työ on kiireellistä, koska lähetysaikaa ei voi siirtää. Työasemia käytetään usein vuoroissa, joten työhön on siksikin rajallinen aika. Tämä voi tuottaa kiirettä, mutta toisaalta työpäivät eivät tästä syystä veny liian pitkiksi.
Tv-yhtiöt ja tuotantoyhtiöt.
Aalto-yliopiston Taideteollisessa korkeakoulussa voi opiskella elokuvaleikkausta. Ylempi korkeakoulututkinto on taiteen maisteri. Alempi korkeakoulututkinto on taiteen kandidaatti.
Ammattikorkeakouluissa voi opiskella elokuvaa ja televisiota ja suorittaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinnon medianomi (AMK).