Asiakaspäällikkö työskentelee yrityksessä asiakassuhteiden johtotehtävissä. Työn tavoitteena on myynnin edistäminen ja tyytyväinen asiakas. Tehtäviin kuuluu asiakassuhteiden hoitamista, uusien asiakkaiden hankkimista ja myyntityötä. Työnantajia ovat eri toimialojen yritykset. Asiakaspäälliköltä edellytetään markkinoinnin ja myynnin hallintaa sekä tuotteiden, palveluiden ja sopimusasioiden hyvää tuntemusta. Työ edellyttää aktiivista työskentelyotetta, neuvottelutaitoja ja asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä.
Asiakaspäällikkö työskentelee asiakassuhteiden johtotehtävissä vastaten yrityksen kaikista tai tietyistä asiakkaista. Työssä on keskeistä työnantajan tuotteiden tai palveluiden myynnin edistäminen ja asiakassuhteiden syventäminen. Tehtäviin kuuluu oman vastuualueen johtaminen, suunnittelu ja kehittäminen.
Asiakkaat ja heille myytävät tuotteet ja palvelut riippuvat työnantajan toimialasta. Kyseeseen voi tulla esimerkiksi ympäristöystävällisen sähkön myynti energiayhtiössä, toimistokalusteiden myynti huonekaluihin erikostuneessa ketjussa, lääkkeiden myynnin edistäminen lääketeollisuudessa tai koneiden myynti kone- ja metallituoteteollisuudessa.
Asiakaspäällikön tehtävänkuva riippuu yrityksen koosta. Suuremmissa yrityksissä voi olla useita asiakaspäälliköitä, jotka toimivat esimerkiksi tiettyjen tuoteryhmien tai asiakkaiden parissa tai eri maantieteellisillä alueilla.
Asiakaspäällikön tehtäviin kuuluu hankkia uusia asiakkaita ja ylläpitää suhteita olemassa oleviin asiakkaisiin sekä kehittää asiakassuhteita. Asiakaspäällikkö tapaa asiakkaita ja pitää heihin yhteyttä esimerkiksi puhelimitse, sähköpostin välityksellä ja videoneuvotteluilla.
Asiakaspäällikön työhön kuuluu myös myyntiä. Tällöin esitellään tuotteita ja palveluja, niiden ominaisuuksia ja mahdollisia lisäpalveluja. Myyntiin liittyy myös neuvotteluja, sopimusten tekemistä sekä toimituksista tai toteutuksesta ja aikatauluista sopimista. Tehtäviin voi kuulua myös kampanjointia ja konsultointia.
Työhön kuuluu asiakkaiden tarpeiden kartoittamista ja selvittämistä. Tarkoituksena on löytää sopivia ratkaisuja asiakkaiden liiketoiminnan tarpeisiin, mikä edellyttää hyvää perehtymistä asiakkaiden toimialaan ja toimintaan.
Työtä tehdään yrityksessä olevassa työhuoneessa, muissa tiloissa ja asiakkaiden luona. Työssä käytetään tietotekniikkaa, toimisto-ohjelmistoja ja puhelinta. Tehtäviin kuuluu myös seurantaa ja raportointia. Työhön kuuluu paljon palavereja ja neuvotteluja asiakkaiden ja oman yrityksen henkilöstön kanssa. Yhteistyötä tehdään esimerkiksi toimitusjohtajan, markkinointipäällikön, myyntipäällikön ja myyntiedustajien kanssa.
Työ on periaatteessa päivätyötä, mutta asiakkaita tavataan myös iltaisin ja joskus viikonloppuisinkin. Työhön kuuluu yleensä paljon matkustamista. Yrityksestä ja asiakkaista riippuen työmatkoja tehdään myös ulkomaille.
Eri toimialojen yritykset.
Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon tradenomi (AMK).
Yliopistoissa voi opiskella kauppatieteitä. Ylempi korkeakoulututkinto on kauppatieteiden maisteri. Alempi korkeakoulututkinto on kauppatieteiden kandidaatti.
Koulutus voi olla myös yrityksen toimialaan liittyvä, esimerkiksi tekniikan alalla diplomi-insinööri tai insinööri (AMK) ja palvelualoilla restonomi (AMK).
Palkkatilastot
-
4 024 EUR
-
4 024 EUR