Graafisen suunnittelijan työ voi kohdistua esimerkiksi julisteeseen, verkkosivuun tai televisio-uutisten taustakuvitukseen. Graafisia suunnittelijoita työskentelee mm. graafisen suunnittelun toimistoissa ja mainostoimistoissa. Työ edellyttää visuaalisuutta, luovuutta, asiakaslähtöisyyttä ja yhteistyötaitoja.
Graafisen suunnittelijan vastuulla on viestin ulkoasu. Viestillä tarkoitetaan laajasti visuaalista ympäristöä. Suunnittelun kohteena voi olla esimerkiksi mainoskampanja, esite, kirja, juliste, verkkosivu, televisio-uutisten taustakuvitus, elokuvan tekstitys tai yritysilme.
Työ tehdään asiakkaan toimeksiannosta. Asiakas määrittelee työn tavoitteet ja taloudelliset raamit. Toimeksiantoa seuraa aineistoon perehtyminen, tiedon hankinta sekä alustavien suunnitelmien tekeminen.
Graafinen suunnittelija tekee viestin lopullisen suunnitelman eli layoutin, joka useimmiten koostuu tekstistä ja kuvista.
Graafisen suunnittelijan työtehtävät sisältävät runsaasti valintoja. Hän päättää tekstityypin ja -koon, otsikkotyypit, formaatin, johdantokappaleiden eli ingressien erottamisen, sekä kuvien asemoinnin ja kuvatekstien paikan.
Painotuotteen kohdalla graafinen suunnittelija on vastuussa myös muista ulkoasuun vaikuttavista seikoista. Hän valitsee tarkoitukseen sopivan paperilaadun, arkkikoon, painomenetelmän, kansilaadun ja sidonnan.
Työ tehdään useimmiten muiden ammattilaisten kanssa. Jos kysymyksessä on esimerkiksi oppikirjan ulkoasun suunnittelu, työryhmään kuuluvat toimittaja, kirjoittaja ja valokuvaaja. Jos taas mainoskampanjasuunnittelu, työryhmässä ovat esimerkiksi copywriter, projektipäällikkö ja markkinoijan edustajat.
Graafinen suunnittelija työskentelee toimistomaisessa ympäristössä käyttäen apuna tietotekniikkaa tarvittavine ohjelmistoineen. Työ on päivätyötä, mutta työpäivät saattavat venyä. Jotkut tehtävät ovat kiireellisiä ja vaativat ennen kaikkea nopeutta ja rutiinia, kuten sanomalehtityö. Joissakin taas omaperäisyys, luovuus ja ideointi ovat ensisijaisia, esimerkiksi laajoissa mainoskampanjoissa.
Tavallisimmat ammattinimikkeet ovat graafinen suunnittelija tai muotoilija, kuvittaja, digimediasuunnittelija, AD tai tuotanto-AD. Graafista suunnittelijaa (graphic designer) voidaan kutsua myös viestinnän muotoilijaksi.
Graafisen suunnittelun toimistot. Mainostoimistot. Viestintätoimistot. Digitoimistot. Kustantajat. Televisioyhtiöt.
Monet graafiset suunnittelijat toimivat yrittäjinä.
Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa voi opiskella graafista suunnittelua. Ylempi korkeakoulututkinto on taiteen maisteri. Alempi korkeakoulututkinto on taiteen kandidaatti.
Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnassa voi opiskella graafista suunnittelua. Ylempi korkeakoulututkinto on taiteen maisteri. Alempi korkeakoulututkinto on taiteen kandidaatti.
Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinnon medianomi (AMK) graafiseen suunnitteluun suuntautuen.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa kuvallisen ilmaisun perustutkinnon kuva-artesaani. Tutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuksella sekä näyttötutkintona.
-
3 094 EUR
-
3 139 EUR
-
2 955 EUR