Henkilöstökonsultin tehtäviin kuuluu etsiä, valita ja välittää työntekijöitä heitä tarvitseville työnantajille. Työhön voi kuulua myös tarvittavien työntekijöiden määrän ja osaamisvaatimusten arviointia, koulutusten järjestämistä ja sopimusasioita. Työpaikkoja on henkilöstökonsultointiin erikoistuneissa yrityksissä, työntekijöitä vuokraavissa henkilöstöpalveluyrityksissä ja työ- ja elinkeinotoimistoissa. Ammatissa tarvitaan hyvää työelämän tuntemusta, haastattelutaitoja ja vuorovaikutustaitoja.
Henkilöstökonsultti toimii palkattuna asiantuntijana tai yrittäjänä henkilöstöasioissa. Henkilöstökonsultin tehtäviin kuuluu tehdä esimerkiksi henkilöstön määriä ja osaamistarpeita koskevia selvityksiä sekä neuvoa henkilöstön sijoittelussa ja hankinnassa. Henkilöstökonsultti voi toimia myös rekrytoinneissa ja arvioinneissa.
Työtehtävät vaihtelevat sen mukaan, onko työnantajana julkishallinnon työ- ja elinkeinotoimistossa työskentelevä virkailija vai konsultointia tai henkilöstövuokrausta harjoittava yritys. Yhteistä työlle on kuitenkin henkilöstöasioiden parissa sekä työnantajien ja työnhakijoiden kanssa työskentely.
Työnantajat ottavat henkilöstökonsulttiin yhteyttä esimerkiksi tarvitessaan osaavia työntekijöitä eri tehtäviin. Työntekijät puolestaan ottavat henkilöstökonsulttiin yhteyttä, kun he tarvitsevat työpaikan, joka vastaa heidän tarpeitaan ja osaamistaan. Työnhakija voi hakea avoinna olevaa paikkaa tai ilmoittautua työnhakijaksi.
Tavoitteena on löytää oikea henkilö hänelle sopivaan avoinna olevaan työpaikkaan, jolloin työnhakijan osaaminen, kiinnostuksen kohteet ja työn sisältö sekä työnantajan vaatimukset kohtaavat.
Alan yrityksissä työtehtäviin kuuluu esimerkiksi työpaikkailmoitusten laatiminen, työnhakijoiden koulutus-, osaamis- ja muita tietoja sisältävien tietokantojen tutkiminen ja päivittäminen sekä työnhakijoiden kutsuminen haastatteluun ja haastatteleminen.
Työhaastattelussa kartoitetaan minkälaista koulutusta, osaamista ja työkokemusta hakijalla on. Tärkeää on myös selvittää, minkälaisissa tehtävissä työnhakija haluaa toimia, ja miten hän on käytettävissä. Henkilöstökonsultti myös usein esittelee tehtävään valitut henkilöt työnantajalle.
Työhön kuuluu myös työntekijöiden neuvomista ja ohjeistamista työhön liittyvissä asioissa sekä heidän tiedusteluihinsa, pyyntöihinsä ja kyselyihinsä vastaamista. Tehtäviin voi kuulua myös työsopimusten ja työtodistusten laatimista, palkkalaskelmien tekemistä, palkkoihin ja tuntikirjauksiin liittyviä selvityksiä sekä työterveydenhuoltoon liittyviä asioita.
Henkilöstökonsultit ovat myös yhteydessä asiakkaisiin, jotka hankkivat heidän kauttaan työntekijöitä. Tällöin selvitetään esimerkiksi työntekijöiden tarvetta, osaamisvaatimuksia ja koulutustarpeita. Henkilöstökonsultti voi toimia myös myynnillisissä tehtävissä, jolloin työtehtäviin kuuluu asiakkaiden hankkimista omalle työnantajalle.
Työ- ja elinkeinotoimistossa vastaavissa tehtävissä työskentelevät toimivat asiakaspalvelutehtävissä. Työhön kuuluu esimerkiksi asiakkaiden opastamista työnhakuasioissa, heidän ohjaamista koulutukseen, tukitoimenpiteisiin ja työharjoitteluun sekä työttömyysturvaan liittyviä asioita.
Suurimmissa toimistoissa neuvojat voivat olla erikoistuneita johonkin tehtäväalueeseen, joita ovat työnhakijapalvelut, työnantajapalvelut, kuntoutusneuvonta, koulutus- ja ammattitietopalvelut sekä EU-maiden työnvälitysyhteistyöhön liittyvät palvelut.
Henkilökohtaisessa keskustelussa selvitetään asiakkaan työhön kohdistuvat toiveet ja odotukset sekä työllistymismahdollisuudet. Asiakkaan tilanteen pohjalta laaditaan työnhakusuunnitelma sekä tehdään osaamiskartoitus ja palvelutarvearviointi. Uusille työnhakija-asiakkaille pidetään ryhmätilaisuuksina alkuinfoja, joissa esitellään työhallinnon palvelut sekä käydään läpi työnhakuun liittyviä asioita.
Henkilöstökonsultin työ on asiakaspalvelutyötä, jossa työyhteisön koko riippuu toimiston koosta. Asiakastyö tehdään työhuoneessa tai toimiston aulassa olevassa palvelupisteessä. Työhön kuuluu työnantajasta riippuen myös käyntejä asiakasyrityksissä, työpaikoissa ja oppilaitoksissa. Työvälineinä käytetään tietokonetta ja puhelinta.
Työaika riippuu työnantajasta. Työ on tyypillisesti päivätyötä, mutta esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien tai muun tarpeen vaatiessa voidaan työskennellä myös iltaisin tai viikonloppuisin. Kiirettä on tyypillisesti uusien ammattilaisten valmistuttua oppilaitoksista ennen kesää ja vuoden lopussa.
Henkilöstöpalveluyritykset. Henkilöstökonsultointiyritykset. Konsultointiyritykset. Yrittäjänä.
Työ- ja elinkeinotoimistot. Työvoiman palvelukeskukset.
Henkilöstökonsulttien koulutustaustat vaihtelevat, mutta yleensä heillä on korkeakoulututkinto joko yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta.
Yliopistoissa voi opiskella esimerkiksi kauppatieteitä, psykologiaa ja kasvatustieteitä. Koulutus voi olla myös sen toimialan mukainen, jonka työntekijöitä välitetään, esimerkkinä tekniikan ala.
Ylempiä korkeakoulututkintoja ovat esimerkiksi kauppatieteiden maisteri, psykologian maisteri, kasvatustieteen maisteri ja diplomi-insinööri.
Ammattikorkeakouluissa voi opiskella esimerkiksi liiketaloutta. Tutkinto on liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto tradenomi (AMK).
Tekniikkaa opiskellen voi suorittaa tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon insinööri (AMK).
Julkishallinto kouluttaa palveluksessaan olevaa työ- ja elinkeinotoimistojen henkilöstöä.