Kanslisti on toimistossa tai kansliassa työskentelevä henkilö. Työtehtävät koostuvat tyypillisistö toimistotöistä, kuten kirjaamisesta, sähköpostin hallinnasta, arkistoinnista ja tilastoinnista. Työtehtävät vaihtelevat työnantajasta riippuen. Kanslistin tulee olla järjestelmällinen, oma-aloitteinen sekä tehokas.
Kanslisti työskentelee toimistossa ja hoitaa tyypillisiä toimistotyön tehtäviä. Tehtävät ovat vaihtelevia työnantajasta riippuen. Yleisimpiä kanslistin tehtäviä ovat esimerkiksi arkistointi, tilastointi, sähköpostin hallinta, kirjaaminen sekä rekisteröinti. Myös sihteerin ja asiakaspalvelijan tehtävät voivat sisältyä kanslistin ammattiin.
Keskeisiä ominaisuuksia kanslistin työssä ovat organisointikyky, järjestelmällisyys sekä oma-aloitteisuus. Työtehtävissä tulee kyetä työskentelemään itsenäisesti ja tehokkaasti vaihtelevien tehtävien parissa. Kanslistin tulee omata erinomaiset it-taidot ja hallita esimerkiksi sähköposti ja muut sähköiset järjestelmät vaivattomasti. Tehtävässä on hyötyä myös erinomaisista suomen kielen kirjallisista sekä suullisista taidoista. Myös muu kielitaito on hyödyksi.
Lukuisat organisaatiot. Kaupungit ja kunnat. Julkishallinto.
Merkonomi tai muu soveltava toisen asteen koulutus.
Palkkatilastot
-
2 559 EUR
-
2 559 EUR