Puhelinvaihteenhoitaja vastaanottaa ja yhdistää puheluja yrityksissä, yhteisöissä ja organisaatioissa. Tehtävä on usein yhdistetty osaksi esimerkiksi aulapalveluita. Ammatissa tarvitaan palveluhenkisyyttä, selkeää puheilmaisua, hyvää muistia ja kielitaitoa.
Puhelinvaihteenhoitaja ottaa vastaan puheluja ja yhdistää sille henkilölle, jota soittaja tavoittelee. Hän myös ottaa vastaan ja välittää edelleen soittopyyntöjä ja muita viestejä. Puhelinvaihteenhoitajan on tiedettävä mistä ja milloin yrityksen henkilöstön tavoittaa.
Monissa työpaikoissa puhelinvaihteenhoitaja on myös aulassa työskentelevä henkilö, jolle vieraat ilmoittautuvat. Hän ilmoittaa vieraan tulosta sekä opastaa hänet ko. henkilön luokse ellei tämä saavu itse aulaan vierasta vastaanottamaan.
Pienissä työyksiköissä puhelinvaihteenhoitaja tekee varsinaisen työnsä ohella muita toimistotehtäviä, joihin voivat kuulua esimerkiksi vahtimestari- ja postituspalvelu.
Puhelinvaihteenhoitaja työskentelee yleensä aulassa tiskin ääressä. Työssä käytetään apuna tietotekniikkaa. Työssä vaihtelevat kiireiset ja rauhalliset hetket, työtahdin määräävät asiakkaat. Työ on yleensä päivätyötä.
Puhelinpalvelulla voidaan tarkoittaa myös call center-palvelua, joka on laaja-alaisempaa kuin vaihteen hoito ja jota tehdään yleensä eri tekniikalla ja eri paikassa.
Puhelinvaihteenhoitajia työskentelee erilaisten yritysten, yhteisöjen ja laitosten palveluksessa kaikilla aloilla niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla.
Työnantaja kouluttaa yleensä tehtävään.