🌞 Kesän lisähaku kokoaa yhteen haussa olevia koulutuksia »

Lääkäriksi Baltian maissa? - Foorumi

28.11.2008 10.14   Janina
Hei! Olen ajatellut lähteä ulkomaille opiskelemaan lääkäriksi. Olen kuullut että mahdollisia vaihtoehtoja olisivat Viro, Latvia, Liettua ja Romania? En löytänyt mistään tietoa, ja nämä sivut osuivat kohdalle! Osaisiko joku näissä maissa opiskeleva/opiskellut auttaa tai joku siellä Studentumilla? Millaista opiskelu näissä maissa on? Ja miten vaikea kouluihin on päästä sisälle?

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
28.11.2008 13.29   SARA
Hei! Opiskelen itse Riikassa Latviassa ja opiskelu on varmasti yhtä vaativaa kuin Suomessa, mikä tietenkin on myös hyvä asia. Tietyt opettajat eivät ole kovin hyviä englannissa mutta opiskeluryhmät ovat pieniä, joten apua saa helposti. Itse maassa löytyy vielä puutteita mutta Riika kehittyy kovaa vauhtia ja voin sanoa suosittelevani paikkaa!:) terkuin, Sara

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
15.3.2009 12.29   paula
hei sara, voisitko kertoa vähän tarkemmin itse hakuprosessista tms.. oliko pääsykokeet vai pelkkä papereilla hakeminen?

RE: RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
18.3.2009 10.10   Juha
Hei Sara, Olen myös kiinnostunut lääketieteen opiskelemisesta ulkomailla. Voisitko ystävällisesti kertoa hieman ememmän koulustamis esim. internet osoite. Sieltä varmastikkin löytyy paljon tietoa? Terkuin, Juha

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
18.3.2009 18.29   Hei
Hei, suosittelen että käytte katsomassa The Selection Committeen kotisivuilla jos haluatte opiskella lääkäriksi Puolassa (auttaa Pohjoismaisia opiskelijoita pääsemään lääkärinkoulutukseen) - www.jedlinski.com/!

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
2.7.2009 19.07   opiskelija
Hei, opiskelen Romaniassa. Opiskelu on todella rankkaa ja päivät pitkiä. Vapaa-aikaa ei ole ts ollenkaan ja saa olla todella tyytyväinen, jos saa arvosanaksi edes 5, sillä vitonenkin on ansaittava yötäpäivää opiskelulla. Ellei sitten halua hyödyntää korruptiota niin kuin suurin osa täällä. Nyt eka vuotena vain anatomiaa ei pysty maksamaan (ja tämä aine siis karsi opiskelijat hyviksi ja huonoiksi ja ketkä jatkavat ja ketkä eivät), mutta tokavuonna on kuulemma 3 ainetta joita ei pysty maksaan. hinnat vaihtelevat 500e - 1000 e / aine. Itse en ole maksanut mitään, mutta oma terveys on aika lailla kärsinyt, sillä liikkunnan saa unohtaa kokonaan ja hyvä jos ehtii syömään. Kokeet ovat lisäksi älyttömiä: paljon nippelitietoa jota ei ikinä tule tarvitsemaan ja asiat on tiedettävä niin yksityiskohtaisesti että kokeet soveltuisivat paremminkin erikoistumisvaiheeseen jos siihenkään. Lisäksi solubiologian proffa ei edes tarkistanut kokeita: päästi läpi vain maksaneet ekalla yrittämisellä ja ekassa uusinnassa. Vasta tokauusinnassa koepaperit tarkistettiin ja kokeesta oli tehty erittäin vaikea. Kolmannella luokalla kuulemma helpottuu paljon ja saa alkaa lukemaan aineita joita todella tarvitsee, alkaa sairaalaharjottelu ja kaikki ylempiluokkalaiset ovat kehuneet opiskelua todella mahtavaksi ja mielenkiintoiseksi. Romania kehittyy koko ajan ja monet professorit yrittävät karistaa korruptiota, mutta jotkut vanhemmat proffat vielä suosivat sitä. Suosittelen Romaniaa, jos on todella valmis tekemään töitä. Sen sijaan, itse opetus on mielestäni todella hyvää ja tästä olin yllättynyt, mutta prekleenisissä aineissa todella mennään liian nippelitietoihin. Lisäksi poissaoloista joutuu maksamaan per tunti eli paras olla sairastamatta. Tietenkin jotkut rikkaat täällä maksavat kaikki poissaolot ja kaikki aineet mitä vain pystyy maksamaan. Ei sinänsä tulee heistäkin ihan hyviä lääkäreitä joista tulee, sillä todella tärkeät aineet alkavat vasta kolmannelta ja silloin jos et osaa et pääse läpi, mutta kyllä se itseä ottaa hirveesti päähän kun itsellä ei ehdi olla muuta elämää kuin koulu ja jotkut vain huvittelevat ja maksavat. En haluaisi, että opiskelu olisi näin rankkaa ja kyllä on tehnyt välillä mieli pyrkiä suomen lääkikseen, mutta pidän opiskella englanniksi, rakastan opiskelua ja nyt kun olen aloittanut täällä en halua pitää välivuotta ja sitten rakastan tätä lämmintä ilmastoa! Jos helpolla haluaa päästä niin ei kun vain suomen lääkiksen pääsykokeisiin lukemaan, mutta jos haluaa opiskella englanniksi ja saada kokemusta ulkomailta, niin suosittelen romaniaa;) kaikkialla on hyviä ja huonoja puolia. sairaalahoito on romaniassa erittäin kehnoa tietyillä aloilla. kirurgia on mm. todella hyvää, mutta sitten toiset taas eivät. esim. diabeteksesta on lääkäreillä ja proffilla vanhentunutta tietoa ja hoito suorastaan kusee. lisäksi ennen romaniassa pystyi koko tutkinnon maksamaan ennen kuin se liittyi eu:hun joten nykyiset lääkärit eivät osaa mitään suurimmaksi osaksi. proffat tietysti osaavat ja vähemmistö lääkäreistä, sillä he ovat maksamisen lisäksi myös oikeasti opiskelleet. ok, tä ol kyllä tosi sekavasti kirjotettu mut jos joku miettii romaniassa opiskelua niin kyselkää lisää:)

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
22.9.2009 22.40   Sami
Hei. Kiitos viestistäsi koskien lääkäriopintoja Romaniassa. Olen ajatellut sinne opiskelemaan lähtemistä. Voisitko kertoa kokemuksistasi lisää tai antaa sähköpostiosoitteesi niin voisin kysyä muutamia kysymyksiä opiskeluun liittyen.

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
26.9.2009 21.27   Jippi

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
26.10.2009 10.16   Sara
Katso Swe:www.medicinstudier.com" eng:www.linkedin.com/in/medicinstudier"

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
24.2.2011 13.25   Kiia

Ootteko huomannut tän koulun? Linkki
Löysin vasta nyt! Slovakiassa lääkärin ja hammaslääkärin koulutusta?
Voisiko joku muukin kuvitella hakevansa??


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
11.4.2011 10.35   Lääketieteelliseen

Mä voisin kyllä kuvitella! Toki opinnot maksaa reippaasti enemmän kuin Suomessa, tuolla Slovakiassa näköjään 8000-9000 euroa per vuosi. Mutta varmasti pääsis helpommin sisään, ja kyllähän niillä lääkärin palkoilla aika äkkiä saa rahat takaisin :) Mimmosen hakuajat tonne mahtaa olla?


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
17.4.2011 15.23   laura

Hei Sara! Voisitko kertoa lisää Riikaan hausta esimerkiksi e-mailin kautta?
kiitoksia


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
18.4.2011 9.24   sara

medicinstudier.com


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
20.4.2011 7.39   do Polski

Jos Balttia kiinnostaa, niin kannattaa katsoa myös ulkopuolisena vaihtoehtona Puola. Lääketieteen opinnot ovat kuulemma suosittuja siellä. Esittely löytyy myös näiltä sivuilta. Suoritettu tutkinto hyväksytään myös Suomessa.


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
29.4.2011 16.42   Puolaan?

do Polski, onko käryä että paljonko noi Puolan koulut maksaa? En nimittäin oo lottopottia vielä voittanut eikä oo mun vanhemmatkaan.. :)


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
7.7.2011 13.28   JYkä

HeI Satuin surfaamassa netis tästä aiheesta. Itse opiskelen Riikassa kans hammaslääketiedettä. Olen ollut siellä jo yhden vuoden ja takasin aijon mennä nyt syksyllä. Opiskelu on just ollu sitä mitä olen odottanut kans. Erittäin paljon teoriaa ja paljon saa tehdä töitä jotta koulussa pärjää, muuten maitojunalla joutuu tulla takas. Jos nyt joku haluaa tietää enemmän asiasta voin tietty kertoa enemmänkin, vaikka s-postilla. Suosit. kaikille jotka ovat miettineet lähteä ulkomaille opisk. lääkistä. Itse en jaksanu ku kerran hakea suomeen ja ajattelin että sama koulutuksen saa muualtakin ja voin ihan hyvin tulla suomeen tekee töitä tulevaisuudessa (EU). Englanniks koko koulutus ja kansainvälinen tutkinto. Kiva kuulla et tääl on jonkin verran jengii kiinnostunut asiasta ja jotkut näyttää opiskelevan jo ulkomailla.


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
3.8.2011 21.30   anhetuai

Hei JYkä! Olen enemmän kuin kiinnostunut opiskelemaan lääkäriksi Riiassa! Voisinko saada sinulta lisätietoa opiskelusta siellä vaikka sähköpostilla? Voit laittaa viestiä minulle: ahtait@utu.fi. Haluaisin hakea jo heti tänä syksynä! Milloinkohan seuraava haku on? Olen ymmärtänyt, että siellä on muitakin suomalaisia opiskelijoita! Olisi kivaa, jos pääsisin sinne, että olisi vaikka joku suomalainen opiskelija, joka voisi auttaa käytännön asioissa yms. toimia tuutorina. Miten maksat lukuvuosimaksut? Kiitos!

Unelmaa kohti


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
3.8.2011 21.41   anhetuai

Hei JYkä!
Olen erittäin kiinnostunut opiskelemaan lääketiedettä Riiassa! Voitko kertoa asiasta enemmän vaikka mailitse: ahtait@utu.fi? Haluaisin hakea sinne mahdollisimman pian! Milloin on seuraava haku? Miten olet itse maksanut opintosi?
-kohti unelmaa


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
30.8.2011 11.33   anselmi

Moikka jykä! Voitko mullekin laittaa tietoa s.postiin lääkikseen hakemisesta Riikaan =) Kiitos jo etukäteen


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
15.11.2011 14.34   Alic

Hei JYkä,
haluatko mullekin kertoa lisää opiskelusta Riiassa? :) s-postini: olessia_5@hotmail.com
Kiitos!


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
14.1.2012 22.24   Jassu
Hei Jykä! Satuin vasta nyt lukemaan näitä viestejä, mutta haluaisitko vielä kertoa mullekkin opiskelusta Riiassa? :) olisi muutama tärkeä kysymys :) sähköpostini: jassu_93@suomi24.fi Kiitos!

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
3.9.2013 8.08   Lena

Olen kiinnostunut hammaslääketieteen opinnoista - pääsyvaatimukset - milloin hakuajat - jos pääsee koulutukseen, voiko kokeita uusia - lukukauisimaksut ym. Terv. Lena


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
6.1.2016 12.40   JDjee

Hei, saitko vastauksia kysymykseesi jostain muualta. Olen itse kiinnostunut täysin samoista kysymyksistä mutta vastauksia ei mahda löytyä. Jos sait vastauksia voitko valaista myös minua? Kiitos!


RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
10.2.2016 15.17   ems
Hei! Opiskeletko vielä Riikan lääketieteellisessä? Mulla ois vähän kysyttävää jos osaisit neuvoa. Voitko ottaa yhteyttä sähköpostiini kiitos :)

RE: Lääkäriksi Baltian maissa?
11.7.2016 10.13   Katja

Moikka, tietääkö joku ulkomailla lääkäriksi opiskeleva "stipendeistä" ? Jossain sanottiin, että jos arvosanat ovat hyviä niin voi saada Viron valtiolta stipendin ( eli lukukausimaksut nolliin )...
Mites tämänhetkiset opiskelijat; onko mahdottomasti vielä korruptiota?


Löydä koulutuksia aiheesta:
Apua opiskelupaikan valintaan?
Tilaa uutiskirjeemme ja pysy kärryillä! Saat mm. tietoa hakuajoista ja vinkkejä opiskelupaikan valintaan.
koulutus.fi