Vastaanottopäällikkö vastaa esimerkiksi hotellin tai lomakylän majoitustoiminnasta ja vastaanoton palveluista. Hän ohjaa vastaanottohenkilökunnan työtä ja markkinoi majoituspalveluja. Työssä tarvitaan asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja sekä organisointikykyä.
Vastaanottopäällikön tehtävänä on vastata hotellin, matkustajakodin, lomakylän tms. majoitustoiminnasta ja vastaanoton palveluista. Vastaanottopäällikön tehtäviin kuuluu usein hotelli-ravintolan kaikkien palvelujen myynti.
Vastaanottopäällikkö tekee tarjouksia esimerkiksi yrityksille koulutustilaisuuksien järjestämisestä hotellissa sekä markkinoi erilaisia tuotteita ja palveluja lomanviettoon. Tehtäviin kuuluu osallistua myös hotellin markkinointisuunnitelman tekoon sekä hotellin tuotteiden hinnoitteluun.
Vastaanottopäällikkö myös valvoo ja ohjaa vastaanottohenkilökunnan työtä. Hän suunnittelee henkilökunnan työajat ja päivittäisen työnjaon. Tarvittaessa vastaanottopäällikkö osallistuu itsekin vastaanoton päivittäisiin rutiinitehtäviin.
Tehtäviin kuuluu myös huolehtia vastaanoton taloudesta, kustannuslaskennasta ja laatia johdon pyytämät erilaiset raportit.
Työtehtävät vaihtelevat erilaisissa yrityksissä. Suuressa hotelliketjussa toimivan yksittäisen vastaanottopäällikön työnkuva on yleensä erilainen kuin yhden yksittäisen hotellin palveluksessa.
Tyypillinen työympäristö on hotellin aula. Vastaanotto palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden, mutta vastaanottopäällikkö tekee pääasiassa päivätyötä. Kiireajat vaihtelevat viikonpäivien ja kuukausien mukaan.
Vastaanottopäälliköitä työskentelee mm. hotelleissa, kylpylähotelleissa, matkustajakodeissa ja lomakylissä.
Ammattikorkeakoulussa voi suorittaa matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinnon, restonomi (AMK).
Näyttötutkintona voidaan suorittaa hotelli-, ravintola- ja suurtalousesimiehen erikoisammattitutkinto.