Vastaanottovirkailija huolehtii esimerkiksi hotellin tai kylpylän vastaanoton asiakaspalvelusta. Tehtäviin kuuluu ottaa vastaan huonevarauksia sekä hoitaa asiakkaiden tulo- ja lähtöselvitykset ja laskutus. Ammatissa tarvitaan hotellin palveluiden ja tuotteiden tuntemusta, asiakaspalvelutaitoja, järjestelmällisyyttä ja kielitaitoa.
Palkka ja tietoa ammatista Vastaanottovirkailija
Vastaanottovirkailija ottaa vastaan huonevarauksia, hoitaa asiakkaiden tulo- ja lähtöselvitykset sekä laskutuksen. Työtehtävien luonne vaihtelee erityyppisissä ja -kokoisissa hotelleissa.
Vastaanottovirkailija opastaa asiakkaita myös jakamalla tietoa paikkakunnan tilaisuuksista, kulkuyhteyksistä ja nähtävyyksistä. Vastaanottovirkailijan on tiedettävä, mitä
Vastaanottovirkailijan työpaikkoja ovat hotellit, kylpylähotellit, retkeilymajat, asunto- ja huoneistohotellit, täysihoitolat, matkustaja- ja lomakodit sekä motellit.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa hotelli- ja ravintola-alan perustutkinnon, jossa voi suuntautua hotellipalveluihin, jolloin tutkintonimike on hotellivirkailija.
Perustutkinnon voi suorittaa myös näyttötutkintona ja oppisopimuskoulutuksena.
Näyttötutkintona voidaan suorittaa myös hotellivirkailijan ammattitutkinto sekä hotelli-,