
Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto
Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon suorittaminen antaa laaja-alaiset tiedot ja taidot työskennellä tarjoilijan tai baarimestarin työtehtävissä.
Huom! Myös yksittäisten tutkinnonosien suorittaminen ammattitaidon kehittämiseksi on mahdollista.
Tutkinnon tavoitteet
Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon suorittanut osaa
- esitellä, suositella ja myydä baarin ja ravintolan ruoka- ja juomatuotteita
- palvella asiakkaita kielitaitoisesti
- palvella asiakkaita myynti- ja asiakaspalveluhenkisesti, laatutietoisesti, kannattavasti, tuloksellisesti, ystävällisesti ja vastuullisesti
- toimia yrityksen liikeidean ja palvelukulttuurin mukaisesti itsenäisesti ja työryhmässä
- noudattaa alan lainsäädäntöä sekä työyhteisön ohjeita, määräyksiä ja toimintatapoja
- arvioida ja kehittää työtään.
Ammattitutkinnossa voi erikoistua baarin tai ravintolan asiakaspalvelutehtäviin.
Baarin asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut baarimestari osaa
- esitellä, suositella ja myydä baarin alkoholittomia ja alkoholipitoisia juomatuotteita sekä kotimaisia ja kansainvälisiä juomasekoituksia
- käyttää baarin koneita, laitteita ja perustyövälineitä
- käsitellä maksuvälineitä, tehdä myyntitilitykset ja toimia kannattavasti sekä tietää hinnoittelun periaatteet
- tehdä inventointiin, varastokirjanpitoon ja varaston kiertoon liittyvät tehtävät.
Ravintolan asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut tarjoilija osaa
- esitellä, suositella, myydä ja tarjoilla ravintolan ruoka- ja juomatuotteita
- palvella asiakkaita oma-aloitteisesti, ystävällisesti ja vastuuntuntoisesti sekä toimia yrityksen liikeidean ja palvelukulttuurin mukaisesti
- kertoa asiakkaille myytävien ruoka-annosten raaka-aineet ja valmistustavat
- palvella erikoisruokavalioita tarvitsevia asiakkaita
- käsitellä maksuvälineitä, tehdä myyntitilitykset ja toimia kannattavasti
- käyttää tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä, koneita ja laitteita.
Tutkinnon rakenne
Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon laajuus on 120 osaamispistettä (osp).
Tutkinnossa on kaksi osaamisalaa:
- Baarin asiakaspalvelun osaamisala (baarimestari)
- Ravintolan asiakaspalvelun osaamisala (tarjoilija)
Tutkinto koostuu kahdesta pakollisesta ja yhdestä tai kahdesta vapaasti valittavasta tutkinnon osasta .
Pakolliset tutkinnon osat (yht. 85 osp)
- Ravintolan tarjoilutyössä toimiminen, 40 osp ja
- Baarityössä toimiminen 45 osp tai
- Ruokaravintolassa toimiminen,45 osp
Valinnaiset tutkinnon osat (yht. 35 osp)
- Cocktailbaarissa toimiminen, 35 osp
- Juhlapalvelussa toimiminen, 20 osp
- Henkilöstöravintolassa toimiminen, 20 osp
- Kahvilan asiantuntijana toimiminen, 35 osp
- Olutravintolassa toimiminen, 35 osp
- Ravintolan tuotteen kehittäminen, 15 osp
- Tilaustarjoilussa toimiminen, 20 osp
- Viinibaarissa toimiminen, 35 osp
Tutkinnossa vaadittavaa osaamista osoitetaan omalla työpaikalla henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti näytöillä.
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Jos haluat lisätietoa aiheesta Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto, voit täyttää alta löytyvän yhteydenottolomakkeen. Kysymyksesi lähetetään suoraan oppilaitokselle.Hakeminen
Koulutus järjestetään oppisopimuskoulutuksena. Koulutukseen voi hakea joustavasti sopivan työpaikan löydyttyä.
Hakijalta edellytetään ravintola-alan työkokemusta myynti- ja tarjoilijatehtävissä vähintään kaksi vuotta.
Tutkinto / todistus
Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto
Ota yhteyttä
Stadin AO

Stadin AO
Stadin AO tarjoaa koulutusta yli 50:een eri ammattiin. Koulutukseen voi hakea ympäri vuoden. Yhteishaussa hakevat peruskoulunsa päättävät, ylioppilaat ja muut ilman toisen asteen tutkintoa olevat. Kaikki muut hakevat jatkuvassa haussa. Ammatilliset opinnot ovat päätoimisia ja kestävät yleensä noin 2–3 vuotta....
Yhteystiedot
Stadin AO
Tilataksesi lisätietoa koulutuksesta Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto täytä seuraavat tiedot: