Konemestari valvoo ja johtaa työtä aluksen konehuoneessa. Hänen vastuullaan on esimerkiksi koneistojen käytön valvonta, niiden huolto- ja korjaustyöt sekä poltto- ja voiteluaineiden täydennykset. Konemestareita työskentelee matkustaja-aluksilla, rahtialuksilla, jäänmurtajilla ja hinaajilla sekä myös maissa voimalaitoksilla ja telakoilla. Konemestarin työ
Palkka ja tietoa ammatista Konemestari
Konemestari valvoo ja johtaa työtä aluksen konehuoneessa. Hänen vastuullaan on esimerkiksi koneistojen käytön valvonta, niiden huolto- ja korjaustyöt sekä poltto- ja voiteluaineiden täydennykset. Konemestareita työskentelee matkustaja-aluksilla, rahtialuksilla, jäänmurtajilla ja hinaajilla sekä myös maissa voimalaitoksilla ja telakoilla. Konemestarin työ edellyttää korkeatasoista teknistä osaamista, esimiestaitoja ja yhteistyötaitoja.
Konemestarit johtavat ja valvovat työtä konehuoneessa konepäällikön johdolla. Konemestarin tehtäviin kuuluu mm. koneistojen toiminnan valvominen sekä niiden huolto- ja korjaustyöt ja konepäiväkirjan pitäminen.
Konemestari huolehtii myös konetarvikkeiden ja varaosien hankinnasta sekä poltto- ja voiteluaineiden täydennyksistä ja siirtämisestä tankista toiseen.
Y
Konemestarit johtavat ja valvovat työtä konehuoneessa konepäällikön johdolla. Konemestarin tehtäviin kuuluu mm. koneistojen toiminnan valvominen sekä niiden huolto- ja korjaustyöt ja konepäiväkirjan pitäminen.
Konemestari huolehtii myös konetarvikkeiden ja varaosien hankinnasta sekä poltto- ja voiteluaineiden täydennyksistä ja siirtämisestä tankista toiseen.
Ympäristönsuojelun painottuminen laivoilla näkyy myös konemestarien työnkuvassa. Laivoihin on sen myötä tullut uutta puhdistustekniikkaa ja tähän liittyviä tehtäviä.
Tehtävät on jaettu ensimmäisen ja toisen konemestarin kesken. Joissakin aluksissa on myös kolmas konemestari. Ensimmäinen konemestari toimii tarvittaessa konepäällikön sijaisena.
Aluksen ja miehistön koko, alustyyppi sekä liikennealue määrittävät niin konemestarien lukumäärän kuin vahtijärjestelytkin.
Työ aluksissa on ryhmätyötä, mutta usein myös yksin työskentelyä. Työskentelytilat ovat joskus ahtaat ja hankalat. Konehuoneessa on usein kova melu ja korkea lämpötila.
Konemestareiden työaika vaihtelee aluksen tyypin ja sen liikennealueen mukaan. Useimmissa pitkälle automatisoiduissa laivoissa tehdään normaalia päivätyötä, muissa aluksissa vahtivuorotyötä, joka ajoittuu myös ilta-, yö- ja viikonloppuaikaan.
Työ- ja vapaa-ajan suhde suomalaisissa aluksissa vaihtelee välillä 1:1-2:1. Esimerkiksi 4 kuukauden aluksella työskentelyn jälkeen seuraa 2-4 kuukautta vapaata.
Varustamoiden matkustaja- ja rahtialukset sekä hinaajat ja jäänmurtajat.
Lisäksi työmahdollisuuksia eri pätevyyden omaaville konemestareille tarjoavat mm. energialaitokset, telakat, konepajat ja merenkulun hallinto.
Varustamoiden matkustaja- ja rahtialukset sekä hinaajat ja jäänmurtajat.
Lisäksi työmahdollisuuksia eri pätevyyden omaaville konemestareille tarjoavat mm. energialaitokset, telakat, konepajat ja merenkulun hallinto.
Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa tekniikan ammattikorkeakoulun insinööri (AMK) suuntautuen merenkulkuun.
Toisella asteella voi suorittaa merenkulkualan perustutkinnon, jossa voi suuntautua konepäällystöön ja suorittaa vahtikonemestarin tutkinnon.
Perustutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuksella ja näyttötutkintona.
Perustutkinnon ja vaaditun
Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa tekniikan ammattikorkeakoulun insinööri (AMK) suuntautuen merenkulkuun.
Toisella asteella voi suorittaa merenkulkualan perustutkinnon, jossa voi suuntautua konepäällystöön ja suorittaa vahtikonemestarin tutkinnon.
Perustutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuksella ja näyttötutkintona.
Perustutkinnon ja vaaditun työkokemuksen suorittamisen jälkeen myönnettävällä vahtikonemestarin pätevyyskirjalla voi toimia ulkomaanliikenteen kauppa-alusten konevahdin vahtipäällikkönä sekä kotimaanliikenteen aluksissa konepäällikkönä.