Kuormaajien työnä on lentokoneiden matkatavaroiden ja rahdin kuormaus ja purku sekä matkatavaroiden lajittelu. Catering-kuormauksessa työ kohdistuu aterioihin ja juomiin. Kuormaajat työskentelevät lentopalveluyhtiöissä. Työ on fyysisesti raskasta, osittain koneellistettua ulkotyötä ja vaatii hyvää kuntoa.
Kuormaajan työnä lentoasemilla on kuormata ja purkaa lentokoneiden matkatavaroita, rahtia ja postia. Työssä on tärkeää, että lasti sijoitetaan tasapainoisesti ja oikein lentokoneeseen.
Tehtäviin kuuluu kuormien teko, kuljetus terminaalista ja lentokoneiden kuormaus sekä rahdin ja matkatavaran purku, kuljetus terminaaliin ja matkatavaroiden lajittelu.
Catering-kuormauksessa työnä on aterioiden ja juomien kuljettaminen ennen lentoa lentokoneisiin ja lennon jälkeen viedä edellisen lennon ateriat ja roskat pois sekä tuoda uudet ateriat ja juomat seuraavaa lentoa varten.
Kuormaaja voi työskennellä myös lentokentän ajoneuvojen kuljettajana, jolloin työvälineenä on esimerkiksi asematasobussi, porrasauto, trukki, ajettava hihnakuljetin tai matkalaukkukärryjen vetäjä.
Kuormaaja hoitaa myös lentokoneen raitisvesi- ja jätehuoltojärjestelmien tyhjennykset sekä koneiden lämmityksen kylminä vuodenaikoina. Lentokoneiden telakoinnissa tehtäviin kuuluu liittää lentokone tunneliin tai portaisiin, joita pitkin matkustajat poistuvat lentokoneesta ja tulevat lentokoneeseen.
Työt tehdään kuormausryhmässä, johon kuuluu muita kuormaajia ja esimiehiä. Työ tehdään ulkona lentokoneiden paikoitusalueella kaikissa säissä ja kaikkina vuodenaikoina. Lentoasematerminaalissa kuormataan ja puretaan matkatavara- ja tavarakärryt ja tavarakontit.
Suurimmassa osassa lentokoneista tavararuumat ovat niin matalia, etteivät työntekijät mahdu seisomaan niissä, jolloin matkalaukkujen siirtely tehdään istuen ja polvillaan. Työ on fyysisesti raskasta ja osittain koneellistettua. Talvella lentokenttä on liukas ja sohjoinen, minkä lisäksi tuulet voivat vaikeuttaa työtä.
Kuormaajat tekevät vuorotyötä, myös kolmivuorotyötä, sillä suuremmat lentokentät ovat auki vuorokauden ympäri. Työ on lentoaikatauluihin sidottua, joten työvuorojen pituudet vaihtelevat. Työssä on ruuhkahuippuja erityisesti aikaisin aamulla ja iltapäivisin.
Ammatista voi edetä lentoaseman muihin tehtäviin.
Kuormaajat työskentelevät lentopalveluyhtiöiden palveluksessa. Suomessa työnantaja on esimerkiksi Finavian tytäryhtiö Airpro. Työpaikkoja on myös lentocatering-palveluja tarjoavissa yrityksissä ja ulkomaisissa yrityksissä.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa logistiikan perustutkinnon, jossa voi suuntautua lentoasemapalveluihin, jolloin tutkinto on lentoasemahuoltaja.
Perustutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuksella ja näyttötutkintona.
Myös kuormaustoimintaa harjoittavat yritykset antavat koulutusta tehtäviin.