Lasten ja nuorten erityisohjaajat toimivat vaativissa lasten ja nuorten kasvatus- ja ohjaustehtävissä. He työskentelevät kunnissa, järjestöissä ja sosiaalialan yrityksissä sekä itsenäisinä ammatinharjoittajina. Työ on haastavaa ihmissuhdetyötä, joka edellyttää vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, joustavuutta, luovuutta ja organisointitaitoja.
Lasten ja nuorten erityisohjaajan työn tavoitteena on lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen, kasvun ja yhteisöllisyyden tukeminen sekä syrjäytymisen ja eriarvoistumisen ehkäisy.
Lasten ja nuorten erityisohjaaja voi työskennellä erityisnuoriso-, lastensuojelu-, seurakunta- tai perhetyössä sekä nuorten ja erityisryhmien työpajoissa sekä monikulttuurisessa työssä. Erityisohjaaja voi työskennellä myös laitoksissa, päivähoidossa, kouluissa ja iltapäiväkerhoissa.
Ammatissa tehdään erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä ohjausta ja tukemista, mikä on kokonaisvaltaista kasvatusta, hoitoa ja huolenpitoa sekä perhetyötä. Vuorovaikutteisella yhteistyöllä pyritään vaikuttamaan lapsen kasvuympäristöön.
Erityisohjaaja pyrkii työssään kehittämään nuorten elinoloja ja elämänhallintaa sekä yhteiskunnallisia osallistumismahdollisuuksia. Vaikeudet liittyvät esimerkiksi työllistymiseen, asumiseen tai monikulttuurisuuteen.
Erityisnuorisotyöhön kuuluu myös etsivää katutyötä ja työskentelyä vaikeissa olosuhteissa elävien ja moniongelmaisten nuorten kanssa. Useat järjestöt tarjoavat katupartiointi- ja yökahvilatyppistä toimintaa ja puhelinpäivystystä.
Erityisohjaajat myös suunnittelevat ja ohjaavat harrastus- ja vapaa-aikatoimintoja. Tehtäviin kuuluu järjestää esimerkiksi kulttuuri-, liikunta-, seikkailu-, leiri-, retki- ja elämystoimintaa ja ohjata nuorten itse järjestämää toimintaa.
Toimintaa järjestettäessä on huomioitava ohjattavien valmiudet, motivaatio ja tarpeet. Perustana toimintojen suunnittelussa ovat lasten ja nuorten omat lähtökohdat ja vapaaehtoisuus.
Lasten ja nuorten erityisohjaajat voivat toimia myös tiedotus- tai koulutustehtävissä. Osa erityisohjaajista työskentelee lasten- ja nuorisokotien ohjaajina sekä seurakunnan tai järjestöjen nuorisotyönohjaajina.
Erityisohjaaja työskentelee osana moniammatillista työryhmää lasten ja nuorten erityiskasvatuksen sekä perheiden hyvinvoinnin ja elinolojen asiantuntijana. Työssä korostuu erityisesti koulun, kodin ja sosiaalityön yhteistoiminta.
Työympäristö vaihtelee tehtävien mukaan. Työhön kuuluu paljon palavereja ja tapaamisia. Työn luonteen vuoksi monen erityisohjaajan työaika painottuu iltoihin ja viikonloppuihin.
Kunnat. Seurakunnat. Järjestöt. Sosiaalialan yritykset. Yhteisöt. Ammatinharjoittajina.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voidaan suorittaa nuoriso- ja vapaa-ajan ohjauksen perustutkinto. Tutkintonimike on nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voidaan suorittaa myös lapsi- ja perhetyön perustutkinto. Tutkintonimike on lastenohjaaja.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voidaan suorittaa myös sosiaali- ja terveysalan perustutkinto lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen suuntautuen. Tutkintonimike on lähihoitaja.
Perustutkinnot voidaan suorittaa myös oppisopimuksella ja näyttötutkintoina.
Näyttötutkintona voidaan suorittaa myös lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinto.
Ammattikorkeakouluissa voidaan suorittaa humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto yhteisöpedagogi (AMK).
Ammattikorkeakouluissa voidaan suorittaa myös sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto sosionomi (AMK).
Yliopistoissa voidaan opiskella sosiaalityötä. Ylempi korkeakoulututkinto on yhteiskuntatieteiden maisteri tai valtiotieteiden maisteri. Alempi korkeakoulututkinto on yhteiskuntatieteiden kandidaatti tai valtiotieteiden kandidaatti.