Palkka ja tietoa ammatista Luotsi

Lisätietoa ammatista

Luotsi opastaa aluksia mereltä satamiin ja päinvastoin. Myös alusten satamansisäiset siirrot laituripaikasta toiseen kuuluvat tehtäviin. Luotsi työskentelee aluksen komentosillalla yhteistyössä päällystön ja muun miehistön kanssa. Luotsi työskentelee Finnpilotissa jonkin luotsiaseman alaisuudessa. Luotsin vastuullinen työ vaatii merikapteenin pätevyyden, riittävän merikokemuksen ja lisäksi oman erityiskoulutuksen.

Lue lisää ammatista Luotsi

Luotsin tehtävänä on vahvistaa komentosiltamiehityksen osaamista ja tuoda alukset turvallisesti satamaan ja sieltä ulos. Luotsit opastavat aluksia ulko- ja sisäsaariston väylillä, satama-alueilla ja Saimaan vesistössä.

Kun alus saapuu rannikon tuntumaan, se vahvistaa luotsintilauksensa ajoissa ennen saapumistaan luotsipaikalle. Luotsipäivystys lähettää vuorossa olevan luotsin laivaan. Kulkuvälineinä matkalla alukseen ovat autot ja luotsiveneet, talvella joskus myös satamahinaaja tai jopa jäänmurtaja.

Säädösten mukaan luotsi on aluksen päällikön neuvonantaja, mutta käytännössä luotsi usein ottaa aluksen ohjauksen johtoonsa. Luotsin työ on erittäin vastuullista ja tarkkaa, virheistä voi aiheutua suuria vahinkoja alukselle tai ympäristölle, ja niitä seuraavat oikeusjutut voivat kestää useita vuosia.

Aluksella luotsi työskentelee osana komentosiltatiimiä, mutta useimmiten kuitenkin varsin itsenäisesti. Aluksen päälliköllä on kuitenkin kokonaisvastuu aluksestaan ja siten lopullinen päätäntävalta siitä, mitä jossain tietyssä tilanteessa tehdään.

Luotsi käyttää työssään erilaisia laiva-automaation valvonta- ja toimintalaitteita kuten ohjaus- ja navigointilaitteita, konevalvontajärjestelmiä, kompasseja, tutkia ja elektronisia paikannuslaitteita. Työssä käytetään myös radiolaitteita ja matkapuhelimia. Luotsilla on oltava mukanaan luotsausalueen kartat, ja niissä reittisuunnitelmat alueensa väylille.

Luotsausmatkojen kesto vaihtelee joidenkin lyhyiden väylien noin tunnista Saimaan väylien ja Turun saariston jopa kahdeksan tunnin luotsauksiin. Talvella Suomenlahden tai Perämeren rannikon talviväylällä luotsi voi joutua viivähtämään aluksella jopa huomattavasti pitempäänkin.

Erityisesti suuria aluksia satamaan kiinnitettäessä tai sieltä irrotettaessa käytetään hinaajia avustamaan toimenpidettä. Luotsi joutuu johtamaan tämän vaativan toiminnan, jotta alus selviää siitä vaurioitta.

Luotsiasemalle on nimetty luotsivanhin, joka toimii aseman hallinnollisena esimiehenä. Hänen tehtävänään on laatia mm. työvuoro- ja lomalistat ja vastata siitä, että työyhteisö toimii kaikin puolin normaalisti. Luotsiaseman miehitykseen kuuluu luotsien lisäksi kutterinhoitajia, jotka kuljettavat luotsit aluksiin ja noutavat heidät niistä pois.

Luotsit ja kutterinhoitajat työskentelevät viikon mittaisessa työvuorossa, jonka jälkeen on samanpituinen vapaa. Sen aikana luotsiasemalla työskentelee toinen työvuoro. Riippuen luotsiaseman sijainnista, osa tai koko henkilökunta asuu työvuoronsa ajan luotsiasemalla. Ulkoasemien vähentymisen myötä varsinkin luotsit voivat monesti toimia työvuorollaan kotoa käsin.

Luotsaukset työviikolla jakautuvat vuorolistan mukaan. Työtehtävät ajoittuvat laivaliikenteen mukaan välillä päiväaikaan, mutta pääsääntöisesti työskennellään öisin. Työtehtävien välissä luotsi levähtää luotsiasemalla.

Lue lisää ammatista Luotsi

Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa merenkulun ammattikorkeakoulututkinnon merikapteeni (AMK).

Luotsin toimeen valitut saavat Finnpilotissa vielä erillisen koulutuksen tehtäviinsä. Koulutus alkaa kuusi kuukautta kestävällä työssäoppimisjaksolla, jossa luotsioppilas tekee harjoittelumatkoja luotsaavien luotsien kanssa sekä harjoittelee simulaattorissa.

Luotsi voi siirtyä tai hänet voidaan siirtää asemalta toiselle, jolloin hän tarvitsee useamman kuukauden kouluttautumisen uuden alueen väylille.

 




Lue lisää ammatista Luotsi
Mainokset